Bij MKB Amsterdam over innoveren in crisistijd

Deze week benaderde ondernemersplatform MKB-Amsterdam ons met de vraag om iets te vertellen over hoe wij als ondernemers én conflict professionals zijn omgegaan met de beperkingen en uitdagingen door de Corona-maatregelen. Vanmiddag gaat dit interview via de nieuwsbrief naar ondernemers in heel Amsterdam. Het artikel ‘Online dienstverlening heeft ook voordelen’ is ook online al te lezen.

Wij vinden het belangrijk om ook ondernemers conflictvaardiger te maken, en zo preventief, kostenbesparend op te treden. Op 8 juni a.s. geven onze zakelijk mediators Roderic van Voorst tot Voorst en Eline van Tijn wederom een webinar conflictvaardig ondernemen. Inschrijven kan per mail.

Het interview op MKB-Amsterdam

Mediation Amsterdam ondersteunt ondernemers in conflictmanagement om productiviteitsverlies, stress en schade te voorkomen. Tabitha van den Berg, partner bij Mediation Amsterdam vragen we over de crisis, hoe gaan ze om met innovatie en digitalisering en advies aan ondernemers.
Welke veranderingen merken jullie op het gebied van innovatie en digitalisering?

Tabitha: “wij waren eigenlijk best sceptisch over de mogelijkheden om onze dienstverlening – die meestal face-to-face op één van onze kantoren plaatsvindt – te digitaliseren. In internationale mediations werkten we wel eerder met Skype, zodat iemand niet voor elk gesprek hoefde in te vliegen vanuit Washington, Londen of Istanboel, maar dat waren de uitzonderingen.

Snel schakelen online

Half maart konden we niet anders dan snel gaan schakelen en zijn we op cursus gegaan om zoveel mogelijk tips en aandachtspunten op te halen. Als mediators zijn we getraind om naast luisteren ook te observeren hoe iemand erbij zit, en wat er niet gezegd wordt. Over die vermeende handicap moesten we wel even heen toen we online mediation en online conflict coaching gingen aanbieden. Tot onze verrassing bleek de online dienstverlening via Teams, Zoom en Skype niet alleen nadelen te hebben maar ook voordelen.

Wat ons opvalt is dat vanuit de thuisomgeving zonder de ‘geur van de tegenstander’ de emoties minder hoog op te lopen. Gedwongen door de beperkingen van de techniek, laten partijen elkaar beter uitpraten en wordt er beter geluisterd. Cliënten die zo hard werken en geen dagdeel vrij kunnen maken voor een sessie van 1,5 a 2 uur, konden wel een uur vrijmaken voor een online sessie. De cliënten die we op deze manier konden helpen, waren positief.

Lees verder op de website van MKB Amsterdam

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *