DIY tips in explosieve situaties

Conflict-zelf-management

Deze tips slaan niet op relaties binnen de familie – communicatie tussen broers en zussen, ouders en kinderen: een vak apart… Maar wél op explosieve situaties op het werk, tussen buren of bij hobby- en sportverenigingen. Situaties waar iemand het bloed onder je nagels vandaan haalt, of zich uitermate dom gedraagt. Om uit je vel te springen. Of toch niet?

Bezint eer ge er boven op springt.
Tips van twee mediators die zelf ook wel eens dreigen te ontploffen 😉

  1. Tel tot 10. Neem de tijd om voor je een confrontatie aan gaat te checken wat er allemaal door je hoofd en lijf gaat.
  2. Kom tot rust. Kijk eens naar “The Power of Listening”. Een geweldig TEDx-filmpje van prof. William Ury, de grondlegger van het Harvard Onderhandelen, over zijn pogingen om Hugo Chavez tot vredesonderhandelingen te verleiden.
  3. Korte / lange termijn analyse. Maak een onderscheid tussen wat je nú wilt, en wat je wellicht op de iets langere termijn nodig hebt van de persoon in kwestie. Daar kan een discrepantie in zitten. Ik wil nú dat hij/zij zijn kop dicht houdt versus volgende week moeten er 25 klanten/ouders/leden worden na gebeld en als hij/zij uit het bestuur stapt, sta ik er alleen voor…
  4. Praat met elkaar, niet over elkaar. Zo verlokkelijk en zo menselijk, maar DOE HET NIET! Blaas evt. thuis wat stoom af, maar ga niet op zoek naar medestanders of medeleven bij betrokken omstanders. Voor je het weet ontstaan er twee groepen en escaleert een eenvoudig frustratie-moment in een volledige bestuurscrisis of gespleten team. Zie daar nog maar eens zonder kleerscheuren uit te komen.
  5. Communiceer rechtstreeks. Is de discussie via de mail, ga er dan van uit dat je beter face-to-face of tenminste per telefoon kunt communiceren. Voorkom een digitale loopgravenoorlog, waarbij beide partijen hardnekkiger vast komen te zitten in de eigen visie op de gebeurtenissen.
  6. Wees zuinig. Moet je toch mailen, bijvoorbeeld omdat er meerdere mensen betrokken zijn: wees kritisch op je verzendlijst. Voeg zeker geen mensen toe. Is je kwestie persoonlijk, adresseer dan alleen diegenen het echt aan gaat.
  7. Vermijd verwijten. Weersta de verleiding om in je emotie (of erger nog, ’s nachts met een drankje op!) een vijf pagina’s lang betoog vol klachten naar de ander te sturen. Opschrijven is goed, maar wacht een dag en kijk er nog eens heel kritisch naar! Communiceer bondig en constructief. Doe een helder voorstel om tot een oplossing te komen.
  8. Blijf bij jezelf. Heel lastig maar o zo belangrijk: probeer na te vragen of wat jij gehoord of gevoeld hebt wel echt klopt. Wil je toch een persoonlijk punt maken? Sla niet gelijk aan het jij-bakken, maar kies een passende “Ik-boodschap”. Je formuleert wat jíj wilt en vooral waar jij behoefte aan hebt of had. Zo kweek je begrip voor jouw kant van het verhaal en voorkom je dat de ander jouw boodschap opvat als een aanval waarop alleen verdediging kan volgen.
  9. Bekijk de situatie eens van de andere kant. Natuurlijk ben je boos of beledigd. En heb jij grotendeels of op zijn minst deels gelijk. En toch, probeer het eens te zien vanaf de andere kant. Haal diep adem en verplaats je in de schoenen van de ander. Lees/luister goed wat hij of zij te vertellen heeft en bedenk of er wellicht zaken zijn die jij ook anders had kunnen of willen aanvliegen. Je hoeft de ander geen gelijk te geven, maar kunt wellicht begrijpen wat er is gebeurd. Als mediator weten wij als geen ander: ontstaat er begrip over en weer, dan is de oplossing nabij!

Komen jullie er toch niet samen uit? Heb je behoefte aan hulp? Voor jezelf in de vorm van conflict-coaching of voor je team of samenwerkingsverband, profit of non-profit? Aarzel niet en bel of mail ons op voor een vrijblijvend gesprek en advies op maat.

Onze missie: samen op zoek naar de beste oplossingen.

Mijn kind heeft recht op…

Vandaag is Abcoude in het nieuws. Een ouderpaar eist het recht op plaatsing van hun kind in een door hun gewenste klas. In een artikel over de zaak rapporteert de Trouw dat er volgens rechtsbijstandsverzekeringen sprake is van een trend. Steeds vaker bellen ouders met het verzoek om juridische bijstand.

Gefronste wenkbrauwen
Als mediator én moeder fronste ik mijn wenkbrauwen. Wat zonde! Ik ken de details niet van deze zaak, maar… Het lijkt steeds gewoner om eisen te stellen en als je je zin niet krijgt, het hogerop te zoeken. Zo ook bij de scholiere en haar examen Frans vorige week. Met escalatie en beschadigde relaties tot gevolg. En veel aandacht.
Maandag begint school weer. Het meisje, waarschijnlijk een jaar of 7 weet op de laatste vrijdag van de vakantie, nog niet bij welke juf en welke klasgenootjes ze in de klas komt. De ouders, geschrokken door de media-aandacht hebben het kort geding zojuist ingetrokken. Er is dus geen uitspraak, en nu?

Vliegende verwijten
Als mediator binnen allerlei organisaties tref ik veel geëscaleerde geschillen aan tafel. Verwijten en vermoedens vliegen over tafel. Eronder zit altijd zorg, angst of twijfel. Belangen die an sich, zeker als het je kind betreft, best begrijpelijk zijn. Echter, de vorm die mensen kiezen om hun belangen te beschermen roept vaak vooral weerstand op. En zo staan mensen in no time recht tegen over elkaar.

Geen tijd
Bij scholen wordt – dat heb ik zelf ook ervaren – soms erg laat en met weinig toelichting gecommuniceerd over – voor de betrokken kinderen – belangrijke zaken. Drie tien-minutengesprekjes en soms een kort overlegje op de gang en dan heb je de individuele communicatie tussen ouder en leerkracht in een jaar wel gehad. Ook bij ouders is er steeds minder begrip voor de administratieve rompslomp waar leerkrachten mee te doen hebben.

We hebben allemaal te weinig tijd.

Elkaar kwijtraken
Twee partijen die weinig communiceren en niet voldoende naar elkaar luisteren, raken elkaar kwijt. Met juridisering tot gevolg. Een verspilling van tijd, energie en geld voor alle betrokkenen. Zo zonde.
Mediation of dialoogbegeleiding kan helpen om dergelijke conflicten in betere banen te leiden. Ons devies: investeer meer tijd in communicatie, bespaar jezelf frustratie!

Knokken op het schoolplein

Een tijdje terug gebeurde er iets heftigs vlak voor de school van mijn kinderen. Twee ouders kregen in het bijzijn van hun kind na schooltijd slaande ruzie en rolden uiteindelijk vechtend op straat. Ondanks dat ze bijna werden aangereden, bleven ze op elkaar inhakken. Uiteindelijk haalde de politie ze uit elkaar.

Ik was er niet bij, mijn kinderen wel. ’s Avonds aan tafel deelden ze hun schrik. De dag erna was het gevecht, de komst van de politie en vooral “wat nu?”, onderwerp van gesprek bij de kapstokken. De impact op kinderen, leerkrachten en andere ouders bij dergelijke incidenten is flink.

Verstandsverbijstering
Ik weet niet wat er die middag aan de hand was. Wel weet ik dat conflicten ongelofelijk ingrijpend kunnen zijn. Je raakt in de onmacht en woede je gewone verstandige zelf kwijt. De emotionele, materiële en soms ook fysieke schade van gewelddadige verbale en/of fysieke uitbarstingen is enorm. Niet alleen voor de direct betrokkenen, in dit geval jonge kinderen. Ook voor iedereen die er soms ongewenst in betrokken wordt. Twee ruziënde buren veroorzaken twee kampen in de flat. Twee collega’s die met elkaar overhoop liggen zorgen voor spanningen op de hele afdeling.

Als mensen, soms maanden later, na zo’n geweldexplosie, weer fatsoenlijk met elkaar in gesprek komen, zie je meestal zelfs de meest onredelijk overkomende woesteling weer mens worden. Met vaak hele gewone behoeftes. Gehoord willen worden, ruimte voor zijn of haar mening, veiligheid en vertrouwen.

Oplossingen
Zit jij in een escalerend conflict en wil je erger voorkomen? Of wil je wel weer praten, maar weet je niet goed hoe je het gesprek weer op gang krijgt? Wellicht biedt een mediationtraject kansen.

Bij (echt-)scheidingen verwijzen wij je graag door naar onze collega-mediator hier in Noord, Anouk van der Jagt.

Heb je slaande ruzie met de buren, dan buurtbemiddeling een goede optie, in (Groot) Amsterdam kun je een beroep doen op Beter Buren.

Zit je met een zakelijke kwestie, bijvoorbeeld met een collega of klant: neem contact op en ga met elkaar om tafel. Wij staan graag voor je klaar.

Leren Luisteren en komkommertijd

Onze praktijk loopt goed, dus we zijn deze zomer volop aan het werk. Maar we zijn deze zomermaanden niet op pad voor ambassadeursactiviteiten en gastlessen. Dat mis ik wel een beetje. Schrijven, vloggen en tweeten over mediation is nuttig, maar echt contact nog veel leuker. En je ziet het resultaat: we merken dat praktijkverhalen over mediation mensen triggert. Om op een andere manier naar conflicten te kijken. Van advocaat tot scholier.

De kracht van mediation
Eline en ik geloven met hoofd, hart en ziel in de kracht van mediation. Mediation zou dé logische eerste stap moeten zijn bij conflicten. Voor je naar een advocaat/rechter of klachtencommissie stapt. Maar het lijkt wel of we, in een tijd dat we zo bezig zijn met (online) communicatie, het werkelijk communiceren met én luisteren naar elkaar een beetje zijn verleerd.

Vrijheid?
Vrijheid van meningsuiting lijkt bijna heilig anno 2017. En tegelijkertijd kun je ook in een paar uur online aan de schandpaal genageld worden. Dat zag je eerder deze week bij de column van Hanina Ajarai in AD over haar eigen verbazing dat ze niets voelde bij de berichtgeving MH17-ramp. Van twitter tot aan RTLLatenight – Hanina werd verguisd en flink bedreigd. Dat gebeurt heel veel columnisten en journalisten die zich wagen aan controversiële thema’s. Hoe vrij zijn we echt om te zeggen wat we denken? En hoeveel kunnen we van elkaar hebben in het maatschappelijke debat?

Ons maatschappelijke luisterklimaat
Die tegenstrijdige bewegingen, maken me extra gemotiveerd om  mediationvaardigheden naar het klaslokaal en collegezalen te brengen. Afgelopen schooljaar stond ik voor de klas in vmbo 3 en 4, gaf ik gastcollege op de Hogeschool van Amsterdam, universiteit Maastricht, de Vrije Universiteit en aan de International Black Sea University in Tbilisi waar ook de Nederlandse Deputy Chief van de ambassade haar opwachting maakte. Stuk voor stuk bijzondere ontmoetingen. Ook komend najaar staan er al aardig wat gastcolleges gepland.

Mijn missie: elke jonge professional – van vmbo-student tot juridische master opleiding – zou in zijn opleiding in aanraking moeten komen met dialoogvaardigheden. Om conflicten op de werkvloer van de toekomst te voorkomen en ons maatschappelijke luisterklimaat te verbeteren.

Wij gaan in ieder geval weer volop de boer op. Leren luisteren naar elkaar werkt.

Zin in een najaar vol ontmoetingen met kritische jonge professionals!

Ps: we hebben ook een cursusaanbod bij ons op kantoor voor professionals, neem gerust een kijkje op onze pagina workshops & trainingen!

Keuze mediator: het belang van de klik

Bij het opruimen van ons kantoor deze week, kwam ik in een la een geestig stripje tegen. Van de Fokke & Sukke scheurkalender van afgelopen januari. “Wij weten alles van de klant.” Naast geestig, zijn F&S-stripjes vaak ook raak. Dit stripje ging waarschijnlijk over privacy en ‘Big Data’.

Mediation is persoonlijk

In zekere zin weet een mediator na afloop van een mediationtraject ook veel van de klant. Mediation is, ook bij arbeids- en zakelijke relaties, soms emotioneel en daardoor intiem. Het gaat over belangen en standpunten met daaronder échte angsten, échte wensen.

Wanneer heeft mediation zin en hoe kies je nou een mediator die bij je past?

Om mediation te laten slagen, moet je, ongeacht het onderwerp van het conflict/de ruzie:

  • een zeker vertrouwen hebben in jezelf; ik kan en wil zelf meebepalen hoe dit probleem kan worden opgelost,
  • bereid zijn om naar de ander te luisteren. Hoe lastig dat soms ook is, als je lijnrecht tegen over elkaar lijkt te staan.

Er is meer nodig…

Het gaat aan bij ons aan tafel vaak over wantrouwen, vermeend disfunctioneren. Over niet werkende communicatiepatronen en verschillende verwachtingen. En soms ook over pesten, uitsluiting. Of zelfs verwijten over intimidatie en discriminatie.

In feite heb je een klik nodig. Met de mediator. Zodat je hem of haar toestaat om moeilijke vragen te stellen. De regie geeft het gesprek goed te begeleiden. Ondanks dat wij allemaal via dezelfde gedragsregels werken: elke mediator heeft zijn eigen stijl en persoonlijkheid. En die moet voldoende passen.

Vertrouwen

Ervaar jij de professional als betrouwbaar en capabel, dan ben je bereid om – in de afgesproken vertrouwelijkheid van het proces – jouw mening en behoeftes op tafel te leggen. Je durft je aannames te toetsen en gaat uiteindelijk de mening of het handelen van de andere partij beter begrijpen. Daardoor ontstaat zicht op oplossingen.

Eigen keuze

Of je nu ondernemer, werkgever of werknemer bent: check of een mediator bij jou past. Hoe maak je de keuze? Bezoek de website, check of de mediator geregistreerd is bij het MfN-register en lid is van beroepsverenigingen. Bel hem of haar en stel kritische vragen, google, vraag in je netwerk naar referenties. En als het even kan, vraag om een persoonlijk intakegesprek.

Ons youtube-kanaal met korte vlogs over mediation geeft je een idee wie wij zijn en hoe wij werken. En, je mag ons altijd vrijblijvend bellen of mailen met vragen over mediation en onze werkwijze. Kijken of het ‘klikt’.

Acht tips voor de doe ’t zelf bemiddelaar

Als mediator word ik regelmatig benaderd door mensen uit mijn familie- en kennissenkring. “Heb jij nog tips? Ik ben op het werk of in een bestuursfunctie gevraagd als bemiddelaar bij een conflict.”

Laat ik voorop stellen: mediation is geen trucje: het vraagt jarenlange training en ervaring om je de vaardigheden goed eigen te maken en als conflictprofessional processen te begeleiden.

Maar: het is niet altijd mogelijk om budget en/of tijd te maken om een professionele mediator in te zetten. En als je bent gevraagd om te bemiddelen heb je er vast wel wat mee. Hierbij onze tips om valkuilen te omzeilen als DIY-bemiddelaar. Hoe houd je de regie in het gesprek én laat je de verantwoordelijkheid voor de oplossing bij partijen?

  1. Mandaat: Zorg voor een duidelijk opdracht. “Ik ben gevraagd door xxx om een gesprek tussen jullie te begeleiden, sta je daar voor open?”
    Bemiddelen kan alleen als beide/alle partijen instemmen met jouw rol. Ziet de één jou als verlengstuk van de ander, of heeft hij of zij geen vertrouwen in jouw neutraliteit: begin er niet aan!
  2. Wie moet er om tafel? Check of de juiste mensen aan tafel zitten. Degene tussen wie het conflict nu speelt, hoeven niet degenen te zijn waarmee het begonnen is. Wie is er nodig om tot een oplossing te komen?
  3. Echte aandacht werkt! Elk mens, ook die met ruzie, knapt op van oprechte aandacht.
  • Geef complimenten voor de inzet van mensen aan tafel. “Fijn dat jullie allemaal tijd hebben vrijgemaakt om hier vandaag te zijn.”
  1. Staakt het vuren: Probeer mensen z.s.m. om tafel te krijgen. Vraag partijen voorafgaand aan de bemiddelings-bijeenkomst om direct te stoppen met mailen om niet meer olie op het vuur te gooien.
  2. Verwachtingen: Wees duidelijk over je rol en ook wat je niet kan doen bijv.
  • “ik wil jullie graag helpen een gesprek met elkaar te voeren. Ik zal jullie beiden vragen stellen en samenvatten wat ik denk dat er gezegd is.”
  • “ik ben geen rijdende rechter, ik kan en wil geen keuze hoeven maken tussen jullie, want ik respecteer en waardeer jullie allebei.”
  • “ik zal geen adviezen of meningen geven over de inhoud van jullie conflict omdat ik daarmee mijn rol als neutrale gespreksleider niet goed kan uitvoeren.”
  1. Spelregels: Maak duidelijke werkafspraken over het gesprek en de evt. voorbereiding. Bijv.:
  • “Ik wil jullie vragen ieder drie onderwerpen te bedenken waarover je het graag met elkaar zou willen hebben tijdens het eerste gesprek.”
  • Of: “Ik vind het belangrijk dat een ieder kan uitpraten en dat iedereen aan het woord komt. Is dat akkoord?”
  • Spreek met elkaar af wat de status is van het gesprek: blijft de informatie die je met elkaar deelt binnenskamers?
  1. Stel grenzen: voorkom dat jij meegesleurd wordt in het conflict. Durf grenzen te stellen en laat verantwoordelijkheid bij partijen aan tafel.
  • Sta niet toe dat mensen je 631 mailtjes sturen met hun kijk op incidenten uit het verleden. Dossierkennis is ballast die je neutraliteit en het begeleiden van het gesprek zoals dat aan tafel plaatsvindt bemoeilijkt.
  • “Maar vind jij niet ook dat …..? Wat denkt u dan dat we moeten doen?” Beter dat jij niets vindt. Je hebt geen glazen bol en dé waarheid op tafel krijgen is niet jouw taak. Je bent er voor beide partijen, en zoekt naar een oplossing.
  1. Maak vervolgafspraken:
  • We hebben vandaag a, b, en c besproken, hoe willen jullie verder met dit proces?
  • Willen jullie met elkaar verder praten, en zoja: wanneer?
  • Wat willen/moeten jullie over dit gesprek terugkoppelen en aan wie?

Succes met het gesprek! Mocht je toch liever een professional inzetten? Bel of mail ons vrijblijvend voor advies.

En, wil je meer? We geven ook trainingen-op-maat: mediationvaardigheden voor professionals.

Creatie en conflict: een krachtige combinatie

De meest geniale kunstenaars uit de geschiedenis waren naar verluid een ramp voor hun omgeving. Alles moest wijken voor het perfecte geluid, het mooiste schilderij of die prachtige kathedraal. Krachtige conflicten waren gedurende het creëren eerder regel dan uitzondering. Ook anno nu blijkt het creatieve maakproces soms lastig te combineren met meer mondaine zaken als administratie, werkoverleg of communicatie.

De flow
In een creatieve flow lijken alle andere kwesties bijzaak. Maar: voor brood op de plank, een tevreden opdrachtgever en de samenwerking gezond, blijken dat soort triviale zaken tamelijk belangrijk. Zorg je niet voor heldere afspraken dan zijn problemen bijna onvermijdelijk. Overigens zijn dit soort problemen niet uniek voor creatieve ondernemers. Ook de meeste bakkers bakken liever brood dan dat ze zich bezighouden met de boekhouding of website.

Hoe zorg je dat jouw kunstenaarscollectief, reclame- of architectenbureau niet vastloopt op zakelijk gedoe?

Eigen bedrijf
Eline van Tijn: “Als manager en eigenaar van een succesvol muziekproductiebedrijf heb ik de afgelopen 25 jaar vele ‘kwesties’ voorbij zien komen en helpen oplossen. En zeker ook beginnersfouten gemaakt. Zo stond ik in het begin van mijn carrière eens enorm op mijn strepen. We hadden de klant gewaarschuwd dat wat hij wilde niet goed zou uitpakken. Hij bleef bij zijn oorspronkelijke idee. Toen de productie uiteindelijk geen succes bleek wilde hij niet betalen! Wij hielden onze poot stijf. Afspraak is afspraak. De klant kon uiteindelijk niet anders dan betalen. Ha! Wij wonnen! Alleen zagen we hem nooit meer terug…..”

Kon dat ook anders?
Eline: “Met de kennis van achteraf hadden wij beter moeten doorvragen bij aanvang van het project. Wat bezielde die klant nou eigenlijk? Waar was hij naar op zoek? Kennelijk toch iets anders dan wij gingen maken. Toen hij niet tevreden bleek, hadden we ook kunnen zeggen: “Hey, we begrijpen dat je nu een probleem hebt. Hoe kunnen we helpen om het op te lossen?” Door het werk deels over te doen hadden we voor dat project minder verdiend, maar hadden we de relatie waarschijnlijk voor de lange termijn kunnen behouden.”

Hoe voorkom zélf je gedoe?
Wat kun je doen om voorafgaand en gedurende een samenwerking problemen voorkomen?

Tip 1: Investeer tijd in goede communicatie. Vraag een opdrachtgever om concrete voorbeelden te geven. Wat vindt hij mooi? Wat heeft hij voor ogen en wat verwacht hij van jou?  Vraag dan ook dóór zodat je goed beeld krijgt voor je aan het werk gaat.

Tip 2: Houdt contact over hoe je vordert. Pas zo nodig halverwege jouw werk aan; daar ben je creatief genoeg voor.

Tip 3: Durf ook jouw autoriteit als maker te laten zien! Jij bent de expert. Help onzekere opdrachtgevers door ze uitleg te geven waarom jij gelooft dat eindproduct zo helemaal goed is.

Meer tips: VLOG met Eric van Tijn over creatieve samenwerkingen

Onze autoriteit
Eline: “Nu ik mediator ben heb ik de kracht van communicatie nog beter leren kennen en beheersen. Bij Mediation Amsterdam begeleid ik met name zakelijke conflicten. Juist met gedoe tussen (creatieve) ondernemers kan ik goed overweg. Mijn eigen ervaring als ondernemer in de entertainmentbranche helpt daarbij. Dankzij die bagage ben ik ook gevraagd en onlangs benoemd als bemiddelingsdeskundige bij De Geschillencommissie Auteurscontractenrecht.”

Zit je met een dreigend conflict? Probeer eens in de schoenen van de ander te gaan staan en gebruik je creativiteit om het op te lossen.

Lukt het niet om er samen weer uit te komen? Roep onze hulp in. Als ervaren neutrale conflictprofessionals gaan we graag met jullie om tafel. Op zoek naar een oplossing waar jullie allemaal achter staan.

Straatpraat – Week van de Mediation

Roline Palmer is bijna afgestudeerd jurist van de Vrije Universiteit. De afgelopen drie maanden liep ze stage bij Mediation Amsterdam. Daarvoor is ze veel de ‘straat’ op geweest. Ze voerde gesprekken met ondernemers en inwoners van Noord over conflicten en oplossingen. In voorbereiding op het organiseren van onze activiteiten in de landelijke Week van de Mediation. Een aantal van die gesprekken mondden uit in korte filmpjes die we monteerden tot een buurt-vlog: wat vindt Amsterdam Noord van mediation.

Maar tussen het filmen en promoten van de activiteiten van de Week van de Mediation door, voerde ze ook mooie gesprekken. Een kort interview over haar ervaringen, in gesprek met Noorderlingen.

Roline, vertel eens! Wie heb je allemaal gesproken?

De afgelopen tijd heb ik heel veel verschillende mensen gesproken over wonen in Amsterdam Noord en de conflicten waar ze mee te dealen hebben. Een paar voorbeelden. Bij het pontje van Noord naar Oost voerde ik een heel mooi gesprek met een 81-jarige man. Hij vertelde hoe de buurt veranderd is en dat hij zich minder verbonden voelt. Hij miste contact met de buren en had het gevoel dat mensen steeds meer op zichzelf zijn. Hij reageerde heel enthousiast op onze plannen om met het Oplossingenfestival meer mensen uit Noord met elkaar in contact te brengen.

Op CS sprak ik een man die zelf mediation had meegemaakt voor zijn scheiding. Hij vertelde hoe vruchtbaar het was dat zij, omwille van de kinderen, in goed overleg hun huwelijk hadden beëindigd.

Op het Buikslotermeerplein sprak ik een dame die vertelde dat ze zich echt zorgen maakte over hoeveel rechtszaken er gevoerd worden. En ten koste of ten bate van wie? Juridische procedures kosten veel geld, en het leek haar dat vooral advocaten daar van profiteren. Mensen zouden eerder en meer met elkaar in gesprek moeten. Zij was dan ook groot voorstander van mediation.

Ik voerde hele intieme, kwetsbare gesprekken. Gewoon tijdens toevallig ontmoetingen op straat. Dat zette me echt aan het denken. Het was heel fijn om me zo verbonden te voelen met mijn gesprekspartners. Steeds opnieuw werd ik positief verrast. Ik realiseer me hoe belangrijk het is om onbevooroordeeld het contact aan te gaan. Deze en tientallen andere gesprekken sterken mij in het geloof dat mediation-vaardigheden en meer communicatie echt kunnen helpen om meer begrip voor elkaar op te brengen. Daarmee voorkomen we een hoop ellende.

Hoe kijk je zelf naar conflicten?
Ik realiseer me nu dat je breder kunt en moet kijken. Zelf dacht ik bijvoorbeeld dat er bij zakelijke conflicten nooit emoties zouden spelen. Maar uiteindelijk zijn we allemaal mensen, of je nu in een zakelijk of persoonlijk geschil zit. Het zijn vaak hele kleine dingen die maken dat mensen elkaar kwijtraken en er niet meer uit denken te kunnen komen. In mediation maak je ruimte om naar meer te kijken dan alleen het juridische. Er zijn zoveel meer kanten aan conflict en iedereen heeft eigen accenten die voor hem of haar het belangrijkste zijn.

Komend weekend vieren het Oplossingenfestival op het Buikslotermeerplein. Waar kijk jij naar uit?
Ik vind het zo mooi om te zien hoeveel mensen in Noord zich inzetten voor elkaar, ook zonder dat ze er geld voor krijgen. Er heerst echt een opvallende betrokkenheid bij elkaar. Ik kijk er naar uit om zondag met nog meer mensen in gesprek te gaan over conflicten en belangrijker nog: oplossingen! Wat kunnen we samen en apart doen om een bijdrage te leveren aan fijner wonen en werken met elkaar.

Na dit event komt ook je stage bij ons ten einde, wat neem je mee?
Het bewustzijn dat veruit de meeste mensen een oplossing willen. Ik vond het ook heel mooi om te zien dat je in de rol van mediator veel dichter bij jezelf kunt blijven als mens. Als jurist ben je toch meer gericht op ondermijnen van de argumenten van de ander. Ook heb ik kunnen proeven aan ondernemerschap, op een manier die best dienstbaar is. Ik dacht dat ondernemen vooral heel gericht is op commercieel succes, maar bij Mediation Amsterdam heb ik gezien dat het ook gewoon op een mooie manier met idealen kan. Mét uiteindelijk ook als doel omzet draaien.

 

PERSBERICHT: Week van de Mediation in Amsterdam Noord

Van slepend conflict naar duurzame oplossing
Week van de mediation in Amsterdam Noord

Op 11 en 12 juni staan de mediators van Mediation Amsterdam in Amsterdam Noord klaar om een gratis bijdrage te leveren aan het duurzaam oplossen van conflicten voor inwoners van Noord. Gratis, laagdrempelig en met een vleugje humor voor jong en oud.

Als het bewolkt lijkt aan de zonzijde van Amsterdam

Waar gewoond, gewerkt, kortom: geleefd wordt ontstaat wrijving. Hoe goed je ook met elkaar denkt te praten, misverstanden zijn er altijd. Hoe los je wrijving en gedoe tijdig op en voorkom je grotere conflicten? Wij bieden hulp!

Mens Erger Je Niet! Oplossingenfestival 11 juni

Op zondag 11 juni organiseren we een Oplossingenfestival voor jong en oud op het Buikslotermeerplein. Een feestelijke en informatieve middag vol spel en dialoog. “Mens Erger je Niet”, Stap ‘ns in de schoenen van een ander, het fluister & roddelspel en verschillende workshops & gesprekstafels over gedoe met je buren, kind, conflict & scheiding en eerste hulp bij conflict. Met medewerking van o.a. Pleur & de Koek, Kung Fu Amsterdam, buurtbemiddelaars van stichting Beter Buren, eerste hulp bij scheiding & ouderschap door Fifiyfifty Mediation, conflict diagnose door Mediation Amsterdam.

Creatie & conflict: eerste hulp bij effectief samenwerken

Op maandag 12 juni biedt Mediation Amsterdam een lunch-workshop aan over effectief samenwerken en het voorkomen van gedoe en gedonder onderling op het menu. Gratis en gericht op creatievelingen en duurzame ondernemers in Noord, locatie filmhuis FC Hyena.

De aanleiding: Landelijke week van de Mediation

De Nederlandse Mediatorsvereniging NMv bestaat 15 jaar en viert dat in de Week van de Mediation 12-16 juni. Met gratis spreekuren en mediation adviezen door het hele land, een landelijk festival en de uitreiking van de vakprijs op 13 juni: de Mediation Impact Award waar ook onze burgemeester Eberhard van der Laan voor genomineerd is.

De noodzaak: 1,7 miljoen rechtszaken

Ieder jaar beslechten rechters 1.700.000 conflicten. Helaas ligt de oorzaak van problemen vaak niet in wetgeving. Veel vaker is er sprake van wantrouwen, gebrek aan erkenning, slechte communicatie of onuitgesproken verwachtingen. Je kunt natuurlijk een advocaat bellen als je ergens kwaad over bent. Maar het is sneller, effectiever en goedkoper om een mediator in te schakelen!

Maar nog beter: voorkomen (want beter dan genezen).

Grijp je kans en doe mee met deze of een van de vele andere gratis activiteiten in het hele land tijdens de week van de mediation. Kom in contact met allerlei manieren waarop je zelf aan de slag kan met het voorkomen van conflict. Met je buren, collega’s of in je relatie. Wij staan voor je klaar.

Meer info over de activiteiten in Noord

Bel met Tabitha van den Berg of Roline Palmer, 06 1611 5790 / info@mediationamsterdam.nl

Volg ons op www.facebook.com/oplossingenwinkel of geef je op voor de workshop op 12 juni via https://mediationamsterdam.nl/trainingen/conflict-en-creatie/

Meer over de landelijke campagneweek:

www.weekvandemediation.nl

 

Noem mij maar gewoon Jan

Expats op de Nederlandse werkvloer

door Hester van den Dorpel, stagiaire bij Mediation Amsterdam

‘Noem mij maar gewoon Jan’. De Nederlandse manager laat zich liever bij de voornaam aanspreken en zelfs onze minister-president Rutte pakt de fiets naar zijn werk. Managers en werknemers lunchen samen en werken dankzij flexplekken steeds vaker in dezelfde ruimte. Dit kan verwarrend zijn voor een expat die meer hiërarchie gewend is. Steeds meer mensen komen als expat in Nederland werken. Zeker de gemeente Amstelveen is populair, in 2015 is 7,5 procent van de inwoners een expat. In Amsterdam is dat 4 procent. Deze expats komen voornamelijk uit onze buurlanden, maar India, Japan en de Verenigde Staten hebben ook een groot aandeel. Een expat is een persoon die tijdelijk in een land werkt met een andere cultuur dan waar hij oorspronkelijk vandaan komt. Tegen welke (juridische) problemen kunnen expats aanlopen wanneer zij in een arbeidsconflict verwikkeld raken? En kan men deze problemen oplossen of beperken door gebruik te maken van mediation in plaats van een rechterlijke procedure te starten? Met behulp van een enquête, ingevuld door expats met allerlei verschillende nationaliteiten, ben ik dit gaan onderzoeken.

Problemen op de werkvloer

Slechts 12,2 procent van de expats heeft juridische problemen ondervonden. Deze problemen werden veroorzaakt doordat er tijdens de onderhandelingen over het contract beloftes werden gemaakt die niet nagekomen werden. Een ander gaf aan dat hij teveel is gepusht om het contract te tekenen en er daarna vanaf wilde komen. Een kwart van de respondenten ervaart samenwerkingsproblemen. De helft van de respondenten geeft aan samenwerkingsproblemen met de manager te hebben ervaren, de andere helft heeft dit met een collega gehad. De respondenten noemden verschillende redenen waarom zij deze problemen ervoeren. Het merendeel van de problemen ontstond door de taalbarrière. Andere problemen werden veroorzaakt door verschil in normen en waarden, door verschillende verwachtingen van een contract of een afspraak en door verschillen in gewoontes. Een opvallend groot aantal samenwerkingsproblemen werd, volgens de respondenten, veroorzaakt door verschillende inzichten over hiërarchie. Zoals ik al aangaf is de Nederlandse hiërarchie vlak. Managers laten zich bij de voornaam noemen, werken en lunchen steeds vaker met de werknemers en accepteren eerder feedback van hen. In Nederland is het polderen een gebruikelijke manier om tot een besluit te komen. In een vergadering wordt dan ook van de werknemer verwacht dat hij aan de discussie bijdraagt en mogelijkerwijs met ideeën komt die anders zijn dan hoe de manager erover denkt. Ook op sollicitaties blijkt dat van een sollicitant wordt verwacht dat hij vragen stelt. Nederlandse werkgevers zijn geneigd te denken dat een sollicitant anders geen pit of weinig interesse heeft. Expats die andere vormen van hiërarchie gewend zijn, zijn zich vaak niet bewust van deze ongeschreven regels.

Eva van Ooijen van KIT Intercultural Professionals heeft een aantal tips voor managers om samenwerkingsproblemen te voorkomen. Ten eerste is het van belang dat managers zich realiseren dat expats vaak alleen naar een land zijn gekomen. Een van de expats gaf aan dat hij tijdens zijn periode in Nederland weinig contact heeft gehad met zijn collega’s. Pas toen hij weer vertrok zeiden ze dat het tijd was voor een afscheidsfeestje. Wees daarom uitnodigend en betrek de expat erbij. Daarnaast is het belangrijk om als team te bespreken wat de verwachtingen over en weer zijn. Ook kan de expat gevraagd worden wat voor vorm van hiërarchie hij gewend is. Op deze manier kan hem uitgelegd worden hoe het in Nederland werkt en kunnen mogelijke conflicten voorkomen worden. Tevens is het voor de expat belangrijk om zich te verdiepen in de nieuwe cultuur. Volgens Eva van Ooijen mislukt expatriëring naar een van een van de buurlanden vaker dan wanneer een Nederlandse werknemer naar Azië gaat. Men denkt dan dat de culturele verschillen dan kleiner zijn en doet mogelijkerwijs minder moeite om zich te verdiepen in de nieuwe cultuur. Opvallend is juist dat België meer hiërarchie op de werkvloer kent dan Nederland. Het werken met expats zorgt niet alleen maar voor problemen. Een van de voordelen van het werken met expats is dat mensen leren om met verschillende culturen om te gaan. Het geeft hen nieuwe inzichten en ideeën. Daarnaast geeft men aan dat contact met buitenlandse bedrijven beter is als er een expat in het Nederlandse bedrijf werkt.

Mediation in het arbeidsgeschillen

Indien expats in juridische of samenwerkingsconflicten geraakt zijn is het verstandig om gebruik te maken van mediation. Wat is mediation precies? Er zijn verschillende manieren om mediation te beschrijven. Het Handboek Mediation omschrijft mediation als: ‘Een vorm van bemiddeling in conflicten, waarbij een neutrale bemiddelingsdeskundige, de mediator, de communicatie en onderhandelingen tussen partijen begeleidt om vanuit hun werkelijke belangen tot een gezamenlijk gedragen en voor ieder van hen optimale besluitvorming te komen.’ 

Men gebruikt mediation veel voor familierechtelijke geschillen maar ook het gebruik van mediation in arbeidsgeschillen neemt steeds meer toe. Mediation is een vorm van geschilbeslechting en vormt hierbij een alternatief voor de gang naar de rechter. 63,4 procent van de respondenten gaf aan dat ze bekend waren met mediation en gelukkig is zelfs 85,4 procent van de respondenten voorstander van het gebruik van mediation in arbeidsgeschillen. Ik heb hen gevraagd waarom zij wel of juist niet menen dat mediation een goed middel is om arbeidsgeschillen op te lossen. Als een van de redenen gaven zijn aan dat mediation kan bijdragen aan de-escalatie van het conflict doordat er wordt gekeken naar achterliggende belangen. Op deze manier kunnen partijen uitspreken wat voor hen belangrijk is. Als men kijkt naar belangen in plaats van standpunten is de kans groter dat ze er samen uitkomen. Het voordeel van mediation is dat men zelf met oplossingen komt. Wat maakt een mediator een goede mediator? De respondenten gaven aan dat ze het liefste een mediator hebben die betrouwbaar en onpartijdig is, goed luistert, kalm blijft en vooral niet oordeelt.

Mediation op de Vrije Universiteit

Studenten van de Vrije Universiteit Amsterdam kunnen de afstudeerrichting Conflicthantering, rechtspraak en mediation volgen. Dit is uniek in Nederland. Onderdeel van deze afstudeerrichting is het vak mediation. Ook privaatrechtelijke masterstudenten kunnen dit vak volgen. Op 1 april 2017 is Dick Allewijn benoemd tot bijzonder hoogleraar Mediation aan de Faculteit der Rechtsgeleerdheid. De Vrije Universiteit heeft de eerste bijzonder hoogleraar Mediation van Nederland.

Geschreven door VU studente Hester van den Dorpel, stagiaire bij Mediation Amsterdam van 1 maart – 1 juni 2017. Kijk ook haar vlog over haar onderzoeksresultaten!