Ergens bij horen

Grenzeloos communiceren

Via twitter raak je in gesprek met een journalist uit Amerika, op facebook zie je je nichtjes in Australië opgroeien en op LinkedIn blijf je op de hoogte van de carrière keuzes van collega’s uit een ver verleden. De wereld lijkt met alle moderne communicatiemiddelen zo klein geworden. Samenwerken, goed communiceren en contacten onderhouden is een eitje anno 2015 toch?

Toch is dat niet wat we bij ons in de praktijk zien. Sterker nog: mensen lijken meer dan ooit te worstelen met intermenselijk contact.

Voorspelbaarheid

De wereld leek ‘vroeger’ redelijk overzichtelijk. Je ging werken bij bedrijf x, maakte 4 stappen op de carrière ladder en ging 40 jaar later met pensioen. Die tijd is voorbij. Inmiddels lijkt alles en iedereen in continue beweging op de arbeidsmarkt.

Flexibilisering

En niet iedereen kan daar in mee. Reorganisaties, flexplekken, zelfsturende teams, het nieuwe werken en vrije functie omschrijvingen; het levert nog al eens onrust op. Want waar hoor je bij? Op wie kun je bouwen? Wie bepaalt de grens en waar ligt welke verantwoordelijkheid? Is degene die het langst in dienst is degene met de meeste autoriteit? Of degene met het hoogste salaris? Luisteren we naar degene met de meest uitgesproken mening of levert de rustige collega die vooral observeert de meest zinvolle bijdrage aan het teamoverleg?

De praktijk

In de praktijk blijkt dat het loslaten van de traditionele organisatiestructuren tot grote verwarring en onderlinge irritaties kan leiden op een afdeling. En geïrriteerde mensen communiceren vaak niet, of niet (meer) effectief. Dat leidt vaak tot isolement. Men raakt de verbinding kwijt. En dan duurt de werkdag lang. En wordt vergaderen steeds vervelender. Soms wordt de sfeer zo naar dat zelfs de klant in de winkel, de leerling in de klas of de patiënt in de huisartsenpraktijk voelt dat er een koude oorlog gaande is.

Een mediator kan helpen om de balans terug te brengen in een team. Helder krijgen welke belangen met elkaar lijken te strijden en welke principes daaronder verborgen kunnen liggen. Aan tafel blijken de behoeftes en standpunten vaak minder ver uit elkaar liggen dan vooraf gedacht. Dan kom je erachter dat er in bijna ieder team met goede wil, goede afspraken en wederzijds respect ruimte is voor verschillende soorten mensen.

Samenwerken en goed communiceren, geen koud kunstje, wel een warm ambacht. Met goede wil kun je veel van elkaar leren. Er is voor ons mediators niets mooiers dan mensen als mens en professional, ook na een fors conflict, samen te zien groeien.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *