BLOG

Keuzes maken

Gepubliceerd op:26 januari 2017 | In categorie: communicatie, Conflict | Door: Tabitha van den Berg

Onze CV-ketel is stuk. Het is ook al een oudje, ruim 18 jaar. Zowel in termen van duurzaamheid als comfort lijkt vervangen door een nieuwe exemplaar de beste optie. Dus aan de slag, met google.

Dan merk je pas hoeveel aanbieders er zijn. En dat CV-ketels, al bestel je er maar één per 15 jaar, blijkbaar big business zijn. Waar allerlei marketingtools voor verzonnen zijn. Ik vroeg dus op zondagavond laat online een aantal offertes aan en vandaag belden ze me allemaal na.

Zo ervoer ik aan de lijve het genot van callcenterterreur. Nee, nee, een prijsindicatie zou niet gaan. Er zou eerst gratis een consulent langskomen, en ik moest vooral niet gaan voor de concurrent want die zou geen veilige installatie garanderen. Hun warmte-experts (ja, zo heten ze echt) natuurlijk wel! Ik kreeg welgeteld één echte vakman aan de lijn. Iemand die me vroeg of ik bij de VVE geïnformeerd had of er nog extra regels waren en vertelde dat het duurdere apparaat x door een kortingsaanbod uiteindelijk goedkoper zou uitvallen.

De keuze gemaakt
In een gesprek van misschien 1,5 minuut wist ik aan wie ik mijn geld wilde besteden. Het maakt zo’n verschil of je met een vakman van doen hebt. Hij verkoopt misschien niet de meest gladde praatjes maar heeft wel verstand van zaken én  hart voor de zaak. Zonder gratis verkoop-adviesgesprek aan huis.

Ben jij zichtbaar?
Dat wat echt voelt, geeft vertrouwen. Zo is het ook op de werkvloer. Laat jij echt zien wie je bent, of zeg je al de juiste dingen uit het boekje ‘managen voor toppers’ (of hoe de laatste bestseller ook heet) maar prikt vrijwel iedereen er feilloos door heen?

Doen alsof
In mediation-gesprekken zien we nog al eens dat conflict ontstaat doordat mensen doen wat ze denken dat er van hen verwacht wordt zonder in zichzelf te geloven. Ze verkopen een plaatje en een praatje, maar durven daarbij weinig van zichzelf te laten zien. Terwijl de meesten van ons snakken naar (opr)echt contact. Daardoor ontstaat een vertrouwensbasis. Komt de samenwerking weer op gang. Krijg je toch de klus die je zo graag wilde. Wordt naar je geluisterd, ongeacht of jij wel het allerbeste aanbod en de scherpste prijs hebt.

Echt duurt het langst
Mijn ervaring met de CV-ketel verkopers vandaag bevestigde maar weer: wees wie je bent. Eerlijk en oprecht duurt het langst.

En jullie dan?
Tja, hoe echt zijn wij? We proberen hier op onze site zo eerlijk mogelijk te zijn. Onze teksten schrijven we zelf, zonder reclamebureau. Voordat je ons inhuurt nemen we altijd tijd voor een vrijblijvend telefonisch contact, zodat jij kan proeven of wij de juiste bemiddelaar, trainer of coach zijn die jij/jullie nodig hebben. Dus… worstel je met conflict en wil je alleen of samen aan de slag. Bel of mail gerust. En kies zelf!