DIALOOGBEGELEIDING

Wat doe je als er niet écht een conflict is, maar wel wrijving, onduidelijkheid of ontevredenheid in de communicatie?

Wat is dialoogbegeleiding?

Waar wordt samengewerkt ontstaat regelmatig irritatie en ongemak. Het is niet altijd gemakkelijk om precies de vinger op de zere plek te leggen en je onvrede of frustratie bespreekbaar te maken.

Mogelijk

  • omdat je bang bent dat je misschien te boos wordt en meer schade kunt aanrichten in plaats van het probleem op te lossen;
  • omdat je denkt dat de andere partij verbaal (te) sterk is en jou geen ruimte geeft om je te uiten over hoe je je voelt.
  • voel je als leidinggevende dat je team niet goed functioneert en ben je zoekende naar hoe je de  spanning kunt doorbreken zonder escalatie.

In dergelijke gevallen is dialoogbegeleiding een goede keuze. Onze taak is dan om uit te zoeken wat de onderliggende kwestie (s) precies is / zijn. Dat creëert ruimte voor  jou, jullie om de onderlinge communicatiepatronen op te frissen, misverstanden te verhelderen en weer samen een gewenste toekomst vorm te geven. Dialoogbegeleiding kan tussen twee personen, binnen een team of tussen meerdere partijen tegelijk.

Onze manier van werken:
We starten met het onderzoeken van de redenen voor het verzoek om begeleiding. We maken graag helder wat je verwachtingen en wensen zijn met betrekking tot de gewenste uitkomst. Dit kan via een online intake of met een 1-op-1 intake-bijeenkomsten.

Na een korte introductie en onderzoek zullen gestructureerde gesprekken starten, waarin elke deelnemer de ruimte krijgt zijn/haar visie op de zaken die de wrijving veroorzaken, te delen. Als bemiddelaar / coach kunnen we een aantal technieken en oefeningen toepassen om je te helpen echt diepgaand met elkaar te communiceren. Soms helpt een spelvorm of een verrassende interventie om dit doel te bereiken. Soms kan een pauze in het groepsproces door verdere 1-op-1 gesprekken nuttig zijn om de kernproblemen te vinden. Onze opdracht: jullie (helpen) de problemen te onderzoeken, van dit proces te leren en samen de meest praktische acties identificeren voor een toekomstige prettige samenwerking.