Nederlandse Mediation

Publicatie mediation casuïstiek in vakblad

Als kantoor willen wij een bijdrage leveren aan de ontwikkeling van ons vak. Het (b)lijkt vaak lastig voor buitenstaanders om een idee te krijgen hoe het mediation-proces er uit ziet. Hoe leidt mediation tot oplossingen in verschillende juridische domeinen? Voor mediators, verwijzers, juridische professionals én studenten is daarom een aantal jaar geleden een vakblad met mediation casuïstiek gestart: Nederlandse Mediation.

Vanuit Mediation Amsterdam leveren we geregeld een (geanonimiseerde, niet tot partijen herleidbare) casus aan. Dit kwartaal beschreven Roderic van Voorst tot Voorst en Tabitha van den Berg een arbeidszaak die zij afgelopen jaar tot een goed einde wisten te begeleiden.

Meer bekendheid over ons vak…
Wij willen meer inzicht bieden over de mogelijkheden die mediation biedt om op een respectvolle, effectieve wijze tot goede oplossingen te komen. Dat doen we door bijdrages in dit vakblad en in het tijdschrift voor Conflicthantering. Ook begeleiden we jonge onderzoekers zoals Michelle Visser, die afgelopen maand ook een mooi artikel publiceerde over mediation en het (Amsterdamse) MKB.

Interesse in casuïstiek?

De online versie van het vakblad is gratis toegankelijk voor leden van de NMv en studenten hebben toegang via de abonnementen op vakbladen via hun universiteit.

Worstelt u zelf met gedoe op de werkvloer of heeft u interesse in een training of workshop toegepaste mediationvaardigheden?  Neem gerust een kijkje bij ons cursusaanbod of neem contact op voor een gratis conflictdiagnose.

autisme conflict en mediation

Wintertraining autisme en mediation

Tabitha van den Berg en ervaringsdeskundig autisme-adviseur Myrthe Korf bieden in het nieuwe jaar opnieuw de training autisme, conflict en mediation aan.

Over autisme, of autisme spectrum stoornis (ASS) zoals de diagnose officieel heet, bestaan veel vooroordelen. Ook onder mediators. Het denken over autisme is (gelukkig) aan ontwikkeling onderhevig. De term neurodiversiteit, die breder is dan alleen autisme, is in opmars. Onder andere op basis van data van de Wereldgezondheidsorganisatie wordt geschat dat één op de zeven mensen wereldwijd een ‘afwijkend’ brein heeft, dat wil zeggen een brein dat informatie en prikkels op een andere manier verwerkt. Denk dan bijvoorbeeld aan mensen met hoogbegaafdheid, dyslexie, AD(H)D of autisme. Langzaamaan wordt duidelijk dat een inclusieve werkvloer ook betekent oog hebben voor verschillende breinen in de werksetting. Dat is (nog) niet altijd vanzelfsprekend.

Autisme en (kans op) conflict

De meeste mensen die zich identificeren als autist en/of de diagnose autisme hebben, ervaren moeilijkheden in de communicatie met nietautistische mensen. Samenwerken kost hen méér energie. Voldoen aan normen die niet bij je passen, omgaan met verschillende verwachtingen en moeite hebben met periodes van onduidelijkheid en transitie; dit kan allemaal een bron van stress en een voedingsbodem voor conflict vormen. Niet kunnen meekomen in een wereld waarin jouw behoeften en talenten minder  zichtbaar zijn of minder gewaardeerd worden dan die van een ander heeft een prijs, bijvoorbeeld ziekte en/of conflict op de werkvloer. Een situatie met allemaal verliezers. Kan dat anders? En kan bemiddeling of mediation daarbij een rol spelen? Wij geloven van wel.

Daarom ontwikkelden Myrthe Korf (zelf autistisch en werkzaam als adviseur/trainer autisme en hoogbegaafdheid) en Tabitha van den Berg (gespecialiseerd arbeidsmediator) in 2022 een internationale workshop in London waaraan 40 mediators van over de hele wereld deelnamen. In 2023 kwam daar een uitgebreidere Nederlandse variant bij, en een korte versie in de vorm van een lezing of webinar.

Beide trainers hebben beiden veel eigen ervaring met autisme en conflict in organisaties. Daarnaast hebben zij ook verschillende opleidingen gevolgd, onder andere bij de AutismeAcademie.

Myrthe Korf: Binnen het thema neurodiversiteit ligt onze focus bij autisme, maar een deel van onze kennis en tips is ook toepasbaar als er sprake is van ADHD, dyslexie, hoogbegaafdheid en vormen van chronische psychische kwetsbaarheid.

Tabitha van den Berg: “Ik merk dat er nog veel ongemak en onbekendheid is onder collega-mediators over hoe je je als professional verhoudt tot verschillende breinen aan tafel. Ik wil graag een bijdrage leveren aan meer kennis over inclusieve, gelijkwaardige gespreksvoering binnen mediation, en mijn eigen positieve ervaringen delen.

Op het programma

Deze training bestaande uit drie delen: 2  x 1,5 uur online via Zoom en 1 dag op locatie in Amsterdam.

In een kleine groep van minimaal 6,  maximaal 12 personen gaan wij aan de slag met onder andere:

Inzichten in verschillende uitingsvormen van autisme;
De impact van stress, conflict en trauma op het autistisch brein;
De verschillen in communicatiestijlen tussen neurotypische (‘gemiddelde’) breinen en autistische breinen;
Handelingsverlegenheid: hoe word je prikkel en taalbewust als begeleider?
Het schrijven van een autismevriendelijk mediationscript;
Diverse rollenspellen en opdrachten om de toepassing in gesprekken te oefenen.

Voor wie?

Mediators, leidinggevende, HRmedewerkers en jobcoaches met een actieve rol in en/of affiniteit met het begeleiden van samenwerkingen tussen autistische en nietautistische collega’s. Voor mediators worden 9PE punten aangevraagd bij het MfN.

Kosten & data.

Kosten €595 ex btw. Dit is inclusief lunch, koffie en thee, een reader en een literatuurlijst, en 12 PE punten (MfN)  (in aanvraag). Kom je met zijn tweeën vanuit één organisatie dan geldt er 10% korting voor jullie beiden.

Locatie: Online (via Zoom) en het kantoor van Mediation Amsterdam (Johan van Hasseltweg 2C1, 1022 WV Amsterdam Noord).

Dinsdag 30 januari 15.0016.30: inleidend webinar (online).  Kennismaking, terminologie en inventarisatie leervragen.

Vrijdag 2 februari, 10.00-16.30  Livedag vol theorie en praktische oefeningen (op kantoor Mediation Amsterdam):

•Dinsdag 13 februari 15.0016.30 (online via Zoom): Afronding, evaluatie en praktijk:

Aanmelden of nog vragen? Stuur een mailtje naar Tabitha

Week van de Mediation - Amsterdam Noord

Activiteiten in de Week van de Mediation

“Krijg het Heen en Weer!”

Week van de Mediation in Amsterdam Noord
Van 14 tot en met 20 oktober vindt de derde landelijke Week van de Mediation plaats. Zes mediators die wonen en werken in Amsterdam Noord hebben de handen ineengeslagen en organiseren die week verschillende activiteiten in ‘hun’ stadsdeel. Het doel: buurtgenoten laagdrempelig en gratis kennis laten maken met mediation én hen mogelijkheden aanreiken om conflicten tijdig te voorkomen óf genezen.

Bemiddelaars uit Amsterdam Noord komen samen in actie in hun eigen buurt in de Week van de Mediation

Ruzie komt in de beste families voor. En ook tussen buren, op het werk of binnen een vereniging kunnen mensen elkaar het leven flink lastig maken. Een conflict krijgen is makkelijk, maar hoe los je het op?

Een greep uit het programma:

Maandag 14 oktober: Krijg het Heen-en-Weer gesprekken

Van 11.00-15.00 zijn er steeds twee bemiddelaars/conflict-coaches aan boord van het Oostveer dat tussen de Johan van Hasseltweg en het Azartplein vaart. Het aanbod: in 6 minuten even je hart luchten, advies krijgen rond een conflict of gezellig een praatje maken. Ervaren hoe een luisterend oor en echt contact ook al weer voelt terwijl de pont je naar de overkant brengt. Wie graag doorpraat (en tijd heeft) is ook welkom in de VerbroederIJ. Daar drinken we graag een kop koffie met je en zetten we het gesprek voort.

Maandag 14 tot en met vrijdag 18 oktober, 08.00-18.00 uur: 0800 MEDIATION

De hele week staat 0800 MEDIATION (of 0800 6334284) gratis tot ieders beschikking voor alle vragen rond familieconflicten. Een bel-team zit klaar om vragen te beantwoorden over onder andere scheiding, ouderschapsplannen, ruzies in de familie, erfkwesties of gedoe in het familiebedrijf.

Woensdag 16 oktober, 16.00-19.00: spanningen op de werkvloer

In de VerbroederIJ aan de Johan van Hasseltweg 21 vindt een open bijeenkomst plaats voor iedereen die te maken heeft met stress, conflict en wetgeving op het werk. Een gevarieerde groep professionals, waaronder een arbo-arts, HR-deskundige en een advocaat, gaan – onder leiding van twee arbeidsmediators – met elkaar het gesprek aan. Belangstellenden zijn welkom om te komen luisteren en actief deel te nemen aan het gesprek.

Toegang: gratis

Aanmelden kan via een mailtje hier

Woensdag 16 oktober, 20.00-22.00: Ruzie maken doe je zo!

Samen met de IJgensinnige Bende en Zinnig Noord gaan we op woensdag nog even door in de VerbroederIJ. Nu voor ouders met kinderen in de basisschoolleeftijd. Wist je dat een gemiddeld gezin per dag wel zes keer ruzie heeft. Zes keer! Hoe geef je als ouder het goede voorbeeld terwijl je in alle drukte ook een kort lontje hebt? Hoe ga je constructief met je kids in dialoog? Ervaren mediators Tabitha van den Berg en Anouk van der Jagt verzorgen deze avond workshops over vreedzame communicatie, conflictstijlen en zelfcompassie. Voor ouders, opvoeders en gewone mensen in een drukke stad.

Deze avond is een samenwerking met de IJgensinnige Bende in de ‘Week van de Mediation’.

De IJgensinnige Bende is een club voor ouders en kinderen, waar belangrijke waarden centraal staan. De ene maand is er een thema-avond voor ouders, de andere maand een event met de kids erbij.

Toegang: vrijwillige donatie (indien mogelijk)

We zien ernaar uit zoveel mogelijk noorderlingen bij een van de evenementen te ontmoeten!

Amber Hornung, Anouk van der Jagt, Eliane Dosker, Eline van Tijn, Roderic van Voorst tot Voorst en Tabitha van den Berg

Meer weten over de Week van de Mediation, neem een kijkje op www.weekvandemediation.nl

Onze locatie voor mediation in Edam

Opening tweede locatie in Edam

De afgelopen jaren zijn we flink gegroeid. In omvang door de komst van registermediator Roderic van Voorst tot Voorst in 2018, maar ook qua opdrachten. Tijd om te investeren dus. Met gepaste trots kondigen we onze tweede locatie aan, in hartje Edam, een kleine 20 kilometer boven Amsterdam. Daarmee hopen we te voorzien in een groeiende behoefte in zakelijke- en arbeidsmediations in de regio Waterland, Purmerend en Hoorn.

Eline van Tijn: “Ik woon zelf al enige tijd in Edam en begrijp als ondernemer als geen ander dat tijd kostbaar is. Amsterdam in komen is zeker aan het begin en einde van de dag een hele klus. Door deze tweede locatie kunnen we Noord-Hollandse professionals van buiten Amsterdam een filevrije locatie aanbieden. Daarnaast is er met deze tweede praktijkruimte ook extra ruimte voor mediations op onze drukke locatie in Amsterdam. Wij vinden het heel belangrijk dat mensen in conflict snel geholpen worden, en werken niet met wachtlijsten.”

Tabitha van den Berg: “Ik ben ook erg blij met deze locatie. Het is fijn voor medewerkers en werkgevers om ook bij arbeidsmediations in je eigen regio terecht te kunnen. Het nieuwe kantoor is heel mooi geworden, een prachtig plekje aan de gracht. Een persoonlijke aanpak is voor ons heel belangrijk. Conflicten op de werkvloer kosten veel energie. Praten over frustraties, woede en verdriet is niet altijd eenvoudig. Een prettige, warme plek waar er naar iedereen aan tafel geluisterd wordt, is toch een stuk prettiger dan een anoniem groot vergadercomplex ergens langs de snelweg.”

Benieuwd? Kom je met ons proosten op onze tweede plek? We houden open huis op donderdag 16 april vanaf 16.30. Meld je aan via deze link!

 

verzuim en conflict

Het spanningsveld rondom (psychisch) verzuim, werk regelgeving en conflict

Kennis delen, ervaringen verzamelingen en samen sparren; dat we doen we graag met collega-professionals uit aanverwante sectoren rondom vraagstukken rondom conflict, verzuim en het arbeidsrecht. We delen graag een verslag van wederom een boeiende online sessie afgelopen maart.

Drie ervaringsdeskundigen namen ons deze keer mee in hun persoonlijke re-integratie- en/of verzuimverhaal. Zij vertelden openhartig wat hen op de werkvloer is overkomen en welke impact dat heeft gehad. Daarna wisselden we in kleinere groepen hierover van gedachten. Over pittige stellingen rondom rechten en plichten in het voorkomen of managen van verzuim.

Als gespecialiseerde arbeidsmediators is het soms verrassend en altijd boeiend om te horen hoe andere ketenpartners rondom verzuim en conflict kijken naar situaties op de werkvloer. Het perspectief van een zieke werknemer, de bedrijfsarts, HR-manager, verzuimcoach of arbeidsrechtadvocaat op rechten, plichten en de plek van emoties/beleving kan heel verschillend zijn.

Ons vak gaat over luisteren. Contact maken en elke keer weer opnieuw zoeken waar ruimte zit om uit een vastgelopen situatie te komen. De verhalen van de ervaringsdeskundigen waren een waardevolle aanvulling op onze kennis en ervaring rondom moeizame re-integratie-processen. Het lijkt erop dat  het gesprek tussen werkgever en werknemer over behoeften en verwachtingen eerder en beter gevoerd zou kunnen worden.

Onze stagiaire Lindsay Kom (masterstudent Conflicthantering, rechtspraak en mediation aan de Vrije Universiteit) was ook aanwezig: “Als jonge professional kreeg ik meerdere ‘eyeopeners’ uit de gesprekken in deze kennisbijeenkomst; heel bijzonder om te mogen delen in de schat aan ervaring van de deelnemers!”

Wil je graag meer lezen over deze sessie of tips van onze ervaringsdeskundigen?

– Lees het verslag van onze interdisciplinaire kennissessie op 9 maart 2021

Lees ook de tips van twee van onze ervaringsdeskundigen:

over het tempo van re-integratie bij hersenletsel en

10 tips voor leidinggevenden en andere collega’s over (samen)werken met een medewerker met autisme

Wil je meer weten over het inzetten van mediation in een vastgelopen conflict rondom werk en verzuim, neem dan gerust eens vrijblijvend contact met één van ons op.

Tabitha en Eline in Edam

Succesvol bemiddelen in zakelijke conflicten in Noord-Holland

Eerste jubileum kantoor Edam in lockdown.

Na een jaar verbouwen was het eindelijk zover: aan de Voorhaven in Edam openden we onze tweede vestiging in april 2020.  Net in de eerste lockdown was het een raar moment. De feestelijke borrel werd uitgesteld, het werk ging gelukkig door, online, of onder strenge voorwaarden ook op kantoor. Nu is het april 2021. Een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen jaar.

Eline van Tijn: ‘Net als onderzoeksjournalisten worden wij bij Mediation Amsterdam enthousiast als we horen dat er ergens een zakelijk conflict speelt. Volledig vastgelopen. Waarvan de betrokkenen echt niet meer weten hoe ze er nog uit kunnen komen. Ons enthousiasme komt voort uit onze jarenlange ervaring als zakelijke en arbeids-mediators. Omdat we weten dat ruim 8 op de 10 zaken in mediation tot een goed einde komen.’

Groeien
We zijn al vijftien jaar gevestigd in Amsterdam Noord, en daar groeiden we de afgelopen jaren uit ons jasje. Twee van onze mediators wonen zelf in de regio Groot-Waterland, dus was het logisch om uit te breiden in Edam. Mooi om te constateren dat in het afgelopen jaar juist ook Noord-Hollandse ondernemers en organisaties de weg naar ons Edammer kantoor hebben gevonden.

Ondanks de pandemie hebben we kunnen doen waar we goed in zijn: conflicten ontwarren en in relatief korte tijd zorgen dat het gesprek weer op constructieve wijze gaat over oplossingen. Want of je nu overspannen thuis zit, of met slaande ruzie op de zaak; conflict maakt meer stuk dan je lief is. De onzekerheid die ruzie met zich meebrengt geeft daarnaast ook onrust bij de collega’s. Soms sijpelt het zelfs al door naar buiten, en krijg je vragen van leveranciers of klanten. ‘Wat is er bij jullie loos?’

Hoe het begint…

Van Tijn: ‘Het begint meestal met een telefoontje van één van de betrokkenen. Bijvoorbeeld de oprichter van een familiebedrijf waar de samenwerking bij de volgende generatie is vastgelopen. Van de manager van een grote zorginstelling waar het niet botert op een afdeling. Of van een medewerkster die overspannen thuis zit na een conflict op de werkvloer. En ga zo maar door, conflicten kunnen overal ontstaan en horen erbij.’

Aan het begin van een mediation gaan we op onderzoek. In tegenstelling tot een journalist (of een rechter) hoeven we niet uit te zoeken wat de feiten zijn. Dat weten de betrokkenen zelf wel, al zijn ze het zelden eens over de interpretatie van die feiten. Wij gaan kijken naar de conflictdynamiek; waarom liep het vast, wat is er nodig om het gesprek weer op gang te krijgen, wie zijn er nodig om een goede oplossing te bereiken?

Wij zijn als registermediators gebonden aan geheimhouding en de deelnemers in de mediations ook. Dat geeft vaak rust en ruimte om op tafel te brengen wat er echt speelt.

Zonder wrijving geen glans!
Conflicten kunnen ook wat opleveren. Een goede botsing kan de motor van verandering en verbetering zijn. Waar met passie wordt gewerkt, wil het wel eens knallen. Mooi als je dat zelf kunt uitpraten en daarna samen een nieuwe koers kunt bepalen. Lukt dat niet (meer) dan is er altijd de mogelijkheid om het met behulp van een professionele mediator te proberen, vóór je het opgeeft of tegen elkaar gaat procederen.

We kijken er naar uit om nog vele jaren in Edam en wijde omgeving deel uit te maken van het lokale ondernemerslandschap en op onze eigen manier een steentje bij te dragen aan minder conflicten en méér oplossingen.

Wil je meer weten over mediation of eens op de koffie komen in Edam? Neem gerust contact op.

mediation podcast

De Mediationpodcast deel 2 – mediation op de werkvloer

Onze oud-stagiaire Veerle Hanssen dook de afgelopen maanden na haar afstuderen vol in de wereld van mediation. Haar eerste mediation podcast was met dr. Fred Schonewille, over wetgeving en specifiek de mediationwet. De tweede is met Tabitha van den Berg, over mediation in arbeidsconflicten, en gaat o.a. over het (tijdig) herkennen van conflict, en of conflict ook een transformatieve, positieve kant heeft.

Veerle Hanssen: “met mijn eerste fulltimebaan in het vooruitzicht wilde ik graag een podcast maken over conflicten op de werkvloer. Als young professional met een mediationopleiding op zak ben ik benieuwd naar het omgaan met problemen op je werk in de praktijk. Of het nu gaat om spanningen met een collega of een vervelende sfeer in het team; we krijgen er allemaal vroeg of laat een keer mee te maken. Wanneer weet je of je in een conflict bent beland? Welke stappen kun je zetten richting een oplossing? Tabitha geeft mij in deze aflevering waardevolle tips over het dealen met conflicten op de werkvloer.”

Luister de mediation podcast over conflicten op de werkvloer op Spotify

Of luister hem hier rechtstreeks.

 

covid en samenwerken

Het nieuwe normaal een blijvende verandering?

Nieuwe vormen van samenwerken en conflict in tijden van pandemie

Op 9 december organiseren wij opnieuw een interdisciplinaire kennissessie rondom psychisch verzuim, spanningen en conflict op de werkvloer. Na de sessie van 9 maart, met ervaringsdeskundigen met autisme, chronische depressie en niet aangeboren hersenletsel, en die van 16 september over de dynamiek in familiebedrijven, willen we dit maal in gesprek over de impact het ‘nieuwe normaal’ op de werkvloer.

COVID in de praktijk

In onze mediations de afgelopen maanden merken we dat er nieuwe misverstanden en strubbelingen kunnen ontstaan. Als gevolg van restklachten na corona, maar ook bijvoorbeeld omdat het thuiswerken voor de één een zegen is, en een ander niet kan wachten totdat de kantoortuin weer lekker vol zit.

Managers worstelen met ‘in verbinding blijven’, signalen rondom dreigend verzuim lijken minder goed opgepikt te worden en hoe houd je vergaderingen een beetje leuk via beeldbellen? Ook lijken ‘moeilijke’ gesprekken, over functioneren, houding en gedrag via Teams of Zoom (nog) minder goed uit te pakken dan live.

Kortom; wij zien genoeg gespreksstof om met elkaar van gedachten te wisselen, te sparren over lastige kwesties en best practices te delen. We hebben zin om – juist nu – dit rare jaar in gezamenlijkheid af te sluiten.

Praat je mee? Er is plek voor max 20 professionals. Meld je aan voor deze (online) bijeenkomst op donderdag 9 december, 10.00-12.00 (via Zoom). Heb je een bijzonder vraagstuk wat je wilt inbrengen, laat het ons dan vooraf ook even weten, dan zorgen we dat er ruimte voor is!

Wij horen heel graag!

Mark Spaargaren bij Mediation Amsterdam

Mark Spaargaren sluit zich aan bij Mediation Amsterdam

Een laagje dieper: uitbreiding met een psycholoog-mediator

Per 1 april sluit psycholoog-mediator Mark Spaargaren (1972) zich aan bij Mediation Amsterdam, een gespecialiseerd kantoor in arbeids- en zakelijke mediation, coaching en andere vormen van procesbegeleiding tussen professionals.

Mark Spaargaren: ‘Eerlijke gesprekken op tijd voeren, ook over moeilijkere onderwerpen, leidt tot meer werkvreugde. Daarmee houd je mensen binnenboord. Na ruim 15 jaar leidinggeven weet ik dat daar veel winst te behalen valt. Mijn interesse in mediation ontstond doordat ik helemaal niet van conflicten houd. Ik kwam ze wel overal tegen. Ik ontdekte hoe ik zelf comfortabeler kon reageren bij onenigheid. Ik heb geleerd dat conflicten door de eigen belangen en die van anderen te onderzoeken, een stuk minder spannend worden. Daardoor ontstaat enorme ruimte voor herstel, of op zijn minst duidelijkheid, in de relatie. Zoveel blijft onuitgesproken – uit angst, omdat het teveel kost, uit wrok, schaamte of boosheid, of omdat men simpelweg niet weet hoe. Overal om ons heen zien we de resultaten van misgelopen communicatie, standpunten die mijlenver uiteenlopen, en onuitgesproken gevoelens. Daar voel ik een opdracht.

Ik werk het liefst samen in een team met verschillende mensen en ieder zijn of haar eigen expertise. Dus toen de keuze was om of alleen aan de slag te gaan of met anderen, was de keuze snel gemaakt. Met de collega’s van Mediation Amsterdam had ik al langer contact en er is een klik. Daarnaast denk ik dat ik pas bij de manier waarop zij willen werken: klantgericht, professioneel, én toegankelijk. Ons team brengt een mooie mix aan persoonlijkheden en expertise samen, waar ik goed tussen pas.’

Tabitha van den Berg, partner: ‘Wij zijn alle drie erg blij met deze aanvulling. Met Mark aan boord krijgen we niet alleen meer capaciteit om in de groeiende vraag naar mediation te voorzien. Zijn komst brengt ons als collectief ook verdieping; een psycholoog-mediator brengt weer andere kennis en ervaring binnen dan een jurist-mediator of ondernemer-mediator. Daar profiteren wij onderling van, maar het is ook een mooie uitbreiding van ons aanbod aan onze cliënten.’

Over Mediation Amsterdam
Wij zijn een kantoor van vier geaccrediteerde MfN mediators. De MfN (de Mediatorsfederatie Nederland) staat voor kwaliteit en zorgvuldigheid. Als mediators hebben wij een pragmatische en empathische aanpak. Steeds zoeken we naar de balans tussen de emotionele impact van het conflict en de praktische, zakelijke kant van de kwestie. Onze missie: open, respectvolle dialogen met resultaat tot stand brengen. Samen op zoek naar een goede en vooral duurzame oplossing voor gedoe en conflict.

Naast mediation bieden we ook coaching en procesbegeleiding aan: verschillende vormen om mensen weer succesvol in dialoog te brengen. Met respect voor autonomie en verschillen. Elke keer maatwerk, met de focus op kwaliteit én een fijne werkrelatie. Tussen werkgever en werknemers, binnen organisaties en tussen eigenaren en vennoten.

Mediation Amsterdam bestaat sinds 2004 en heeft sindsdien meer dan 500 conflicten tot een goed einde gebracht.

We geloven ook in maatschappelijke betrokkenheid, juist als ondernemers. Daar waar wij een steentje kunnen bijdragen, doen we dat dan ook. Op ons kantoor kun je dus regelmatig co-mediators en stagiairs tegenkomen. Daarnaast zijn we regelmatig actief als gastdocent, spreker of als buurtbemiddelaars om zo een bijdrage te leveren aan een conflictvaardige samenleving.

Wil je kennismaken met Mark, of meer weten over onze inzet voor een conflictvaardige samenleving? Op 2 juni organiseren we een bijeenkomst in de Grote Kerk in Monnickendam over dit thema. Stuur ons een mailtje als je daarvoor uitgenodigd wilt worden.

Meer over Mark Spaargaren, bekijk zijn profiel of kijk deze video waarin Eline en Roderic onze nieuwe kantoorgenoot verwelkomen.

 

kennisontbijt complex verzuim

Complex en langdurig verzuim – kennisbijeenkomst

Op 19 april kwamen wij vanuit Mediation Amsterdam samen met een veertigtal experts uit verschillende disciplines, met één gezamenlijke interesse: van elkaar leren hoe wij op een betere manier kunnen omgaan met complex, langdurig verzuim.

Als mediator, HR-professional, verzuimcoach, bedrijfsarts, advocaat of leidinggevende heb je ieder een andere rol. Vaak zijn we wel allemaal vanuit een andere hoek betrokken bij een complexe casus.

Stellingen en advies

Wat heeft een medewerker die langdurig uitvalt of kampt met restklachten nodig van een leidinggevende? Kim Hulscher, vanuit haar eigen kankerdiagnose en herstel nu werkzaam als ervaringsdeskundige binnen het Leger des Heils en stichting Olijf nam ons mee in de wereld van ziek zijn. En de complexiteit van terugkeren of uiteindelijk afscheid nemen op de werkvloer.

Kerstin Hopman, advocaat sociale zekeringsrecht en zielscoach deelde haar visie op langdurig verzuim én tips hoe wel en niet om te gaan met een WIA-aanvraag als werkgever en werknemer. Een traject bij het UWV dat je bij voorkeur gezamenlijk loopt.

Astrid Scheper, zelfstandig HR adviseur binnen het MKB ziet veel mogelijkheden om leidinggevende beter te begeleiden en coachen in de omgang met zieke werknemers. Daar is nog veel winst te halen.

Mark Spaargaren, nu mediator bij ons kantoor maar in het verleden manager/leidinggevende van grote teams in de zorg, pleitte vooral voor het actief en preventief investeren in de goede werkrelatie met iedere medewerker. Want: “Omdat als het ingewikkeld wordt, de werkrelatie toch vaak niet zo goed blijkt te zijn als gedacht en als nodig is. En omdat er (over en weer vaak) allerlei aannames worden gedaan vanuit beide kanten die niet of onvoldoende bij de ander worden getoetst waardoor
miscommunicatie en teleurstelling kan ontstaan.”

Kennis delen

Naast het luisteren naar een aantal deskundige sprekers, is er ook in kleinere groepen doorgepraat over de thema’s van de ochtend. Een mooie, rijke uitwisseling, die we ook komend jaar willen voortzetten.

Het meer uitgebreide verslag van deze kennissessie, inclusief tips voor leidinggevenden/werkgevers én werknemers kun je hier downloaden: Verslag kennissessie complex verzuim 19 april 2022.