Zo, de eerste volle werkweek van 2019 zit we weer bijna op. Onze persoonlijke professionele goede voornemens deelden we al in een vlog, maar we hebben ook een mooie belofte aan het MKB als kantoor Mediation Amsterdam.
Wij willen bijdragen aan méér bekendheid over mediation onder MKB-ondernemers. In de hoop dat dat uiteindelijk ook bijdraagt aan méér oplossingen voor ondernemers. MKB’rs zijn ondernemers die met hart en ziel geloven in hun bedrijf en product, risico’s nemen en vaak dag en nacht werken voor de zaak. En onderweg tegen gedoe aan kunnen lopen.
Misverstanden met zakelijk partners of in een samenwerkingsverband van ZZP’rs, met aandeelhouders, investeerders, klanten of afnemers: conflicten ontstaan vaak met iets kleins maar kunnen massieve gevolgen hebben.
En wij denken dat mediation juist voor MKB’rs een goed middel kan zijn. Snel, effectief, met behoud van relatie en reputatie werken aan pragmatische oplossingen waar iedereen mee verder kan.
Onze belofte voor 2019: meer ondernemers bijstaan. En daarom zijn wij. Eline van Tijn, Roderic van Voorst tot Voorst en Tabitha van den Berg voortaan elke maandagavond van 19.00-21.00 en op afspraak bereikbaar voor een gratis telefonisch conflict-consult.
Behoefte aan zo’n vrijblijvende telefonische sparsessie? Bel 020 685 3330 of mail naar info@mediationamsterdam.nl en wij nemen contact met u op.
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2019/01/Bel-020-685-3330-Gratis-advies-voor-mkb-3.jpg10801920Tabitha van den Berghttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngTabitha van den Berg2019-01-11 11:25:362019-03-14 11:26:23Goede voornemens: MKB en mediation
Wij geloven in kennis delen! Dat betekent dat we regelmatig tijd investeren in contact met studenten en jonge onderzoekers. Door het geven van hoorcolleges, interviews en het schrijven van artikelen.
Stageplekken
Sinds februari zijn Michelle Visser en Pim Holtes, beiden masterstudent aan de Vrije Universiteit van Amsterdam regelmatig te vinden op ons kantoor.
MKB Onderzoek
Naast een kijkje in de praktijk van een gespecialiseerd mediationkantoor, helpen zij ook bij ons onderzoek naar beeldvorming en naamsbekendheid van mediation in het midden- en kleinbedrijf.
Ook een bijdrage leveren?
Vindt u het leuk om onze jonge onderzoekers te helpen met hun studie en het onderzoek? Zij komen graag bij u langs voor een interview over ‘gedoe’ in het ondernemerschap en uw ervaringen en/of verwachtingen met zakelijke mediation. Stuur gerust een mail om in contact te komen.
Elke maandagavond gratis conflict-coaching voor het MKB
Loopt u zelf tegen problemen aan in het soepel managen van uw onderneming en heeft u behoefte aan een vrijblijvende, vertrouwelijke sparsessie? Elke maandagavond kunt u bellen voor een gratis conflictconsult met één van onze ervaren zakelijk mediators. Wij zijn wekelijks bereikbaar van 19.00-21.00 via 020 6585 3330. Liever een ander moment? Neem contact met ons op.
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2019/03/IMG_9177.jpg30244032Tabitha van den Berghttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngTabitha van den Berg2019-03-06 14:44:392019-03-14 15:02:17Nieuwe stagiaires bij Mediation Amsterdam
Onze stagiaires Pim Holtes en Michelle Visser zijn inmiddels al twee maanden druk bezig met hun stage en onderzoek. Zij willen graag weten hoe MKB-ondernemers in de regio Groot-Amsterdam kijken naar zakelijk conflict.
Wij vinden het leuk om een bijdrage te leveren aan het opleiden van jonge ambitieuze professionals en zijn benieuwd naar de resultaten van hun onderzoeken. Ook als mediation professionals denken wij te kunnen leren van de uitkomsten van dit onderzoek. Wat maakt dat ondernemers kiezen voor oplossing A of B bij zakelijk gedoe?
Wat heeft u er aan?
Wij ervaren het als inspirerend om door jonge professionals met een scherpe blik en open geest bevraagd te worden over het hoe en waarom van onze onderneming, ons vak en onze visie op de toekomst van mediation. Elke gesprek zet ons ook weer even op scherp en brengt ons op nieuwe ideeën.
Doet u ook mee?
Pim en Michelle komen graag bij u langs voor een interview van ongeveer 45 minuten in de maanden april en mei.
Helpt u hen afstuderen? Stuur ons een mailtje of bel en ze nemen z.s.m. contact met u op voor een passende afspraak voor het MKB onderzoek.
Alvast dank!
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2019/04/promo-onderzoek.png788940Tabitha van den Berghttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngTabitha van den Berg2019-04-12 10:29:242019-04-12 10:29:24Ondernemers gezocht voor MKB onderzoek
Na een grondige selectie zijn zijn uitgekozen als expert. Samen met nog 58 andere (internationale) professionals in mediation and negotiation gaan zij 33 studenten-teams van over de hele wereld 4 dagen lang jureren op mediation skills en onderhandelingsvaardigheden.
Het mooie van deze relatief kleine internationale competitie is dat er zeer veel interactie tussen de studenten en de exerts die daadwerkelijk ‘besmet’ raken met het mediation-virus. Je ziet de kwartjes bijna letterlijk vallen. Inzichten zoals dat:
– je ook als legal counsel in een internationale commerciële setting op zoek kunt gaan naar onderliggende belangen;
– aandacht voor emoties en elkaar iets gunnen daadwerkelijk helpt om tot een betere onderhandeling te komen;
– goed gebruik maken van de aanwezigheid van een neutrale mediator je dichter bij een goede oplossing kan brengen.
Teams groeien elke ronde, mede dankzij veel aandacht voor feedback vanuit de experts en de enorme leergierige en gedreven grondhouding van de deelnemers.
Vorig jaar stonden onderhandelaars-teams uit Rusland en India tegenover elkaar in de finale. De winnende mediator was een natuurtalent, een 19-jarige Spaans-Soedanese studente internationale betrekkingen. Als deze teams representatief zijn voor de volgende generatie topdiplomaten, commerciële advocaten en mediators, dan komt het goed met alle global challenges ahead. Wij vertrokken toen uit Wenen vol hoop en inspiratie.
Kortom, wij hebben er ook dit jaar weer zin in. Meer weten over de competitie en onze ervaringen? Volg ons in Wenen via twitter
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2019/07/Dij9mE0WAAAgdAM-e1561985494130.jpg6401653Tabitha van den Berghttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngTabitha van den Berg2019-07-01 13:57:182019-07-01 14:01:50Mediation Amsterdam in Wenen
Een mond vol maar waar het om draaide: jong aanstormend (juridisch) talent enthousiast maken voor een andere manier van onderhandelen. Een nieuwe kijk op conflict aanbieden. Juist vlak voor het moment dat ze zich op de arbeidsmarkt storten.
Dat is niet alleen nuttig werk (denken wij), maar ook erg inspirerend. Tabitha van den Berg: “Met 33 teams, 200 betrokken professionals/ vrijwilligers van over de hele wereld vormden we zes dagen lang een internationale gemeenschap. Niet alleen de studenten leren veel, ook wij komen op zo’n meerdaags evenement in aanraking met nieuwe kennis en ideeën. Neem de VN Singapore Convention, een grote stap voor de erkenning van de uitkomsten in internationale commerciële mediation. Een hot topic in mediationland. Iedereen schrijft er over. Wij spraken tijdens de lunchpauze met mensen die komende maand gewoon live aanwezig zijn bij de ondertekening. Dat brengt het toch een stuk dichterbij! Ook het werken met steeds drie jury-leden, allemaal uit een ander land en andere subdisciplines is zeer leerzaam. Meningen over wat een goede onderhandelingsstrategie is, wat de juiste houding voor de mediator is, hoe je feedback geeft: daar blijken toch flinke culturele en professionele verschillen van inzichten in te zijn.”
Wij kijken er naar uit om komend jaar weer volop kennis te delen met jonge professionals en zo het ‘mediation-virus’ verder te verspreiden.
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2019/07/IMG-20190709-WA0013.jpg7691024Tabitha van den Berghttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngTabitha van den Berg2019-07-19 16:08:042019-07-22 17:08:03Terugblik Wenen
Begin dit jaar hebben we ons tot doel gesteld om meer te weten te komen over mkb’rs en hun ervaringen met zakelijke conflicten. Een publicatie uit 2018 van ZAM/ACB gaf al enige interessante conclusies over de ervaringen van (groot-)zakelijke gebruikers van mediation. Wij waren benieuwd naar de behoeftes en beleving van mediation onder ondernemers uit de Randstad in midden- en kleinbedrijf.
Mkb-onderzoek
Wij vonden masterstudenten Pim Holtes en Michelle Visser, beiden studerend aan de Vrije Universiteit (VU) bereid om met dit onderwerp aan de slag te gaan. Samen interviewden zij in de eerste helft van dit jaar 23 mkb-ondernemers.
Publicatie
Op basis van hun onderzoeksresultaten en masterscripties schreef Eline van Tijn afgelopen maand een mooi artikel in vakblad Tijdschrift voor Conflicthantering. Lees het artikel “Mkb’rs lossen het liever zelf op” (online) via deze link.
Heeft u naar aanleiding van dit artikel en ons mkb onderzoek vragen over zakelijke mediation? Wij informeren u graag vrijblijvend over de mogelijkheden van mediation als effectief instrument bij zakelijke kwesties voor ondernemers. Neem gerust contact met ons op via ons contactformulier of bel via 020 685 3330.
Elke maandagavond houden we daarnaast een extra telefonisch avondspreekuur voor mkb-ondernemers. Van 19.00-21.00 zijn wij bereikbaar op 020 685 3330.
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2019/10/20191031_094458.jpg30843012Tabitha van den Berghttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngTabitha van den Berg2019-10-31 11:03:302019-10-31 15:38:54Publicatie mkb onderzoek in Tijdschrift voor Conflicthantering
De afgelopen jaren zijn we flink gegroeid. In omvang door de komst van registermediator Roderic van Voorst tot Voorst in 2018, maar ook qua opdrachten. Tijd om te investeren dus. Met gepaste trots kondigen we onze tweede locatie aan, in hartje Edam, een kleine 20 kilometer boven Amsterdam. Daarmee hopen we te voorzien in een groeiende behoefte in zakelijke- en arbeidsmediations in de regio Waterland, Purmerend en Hoorn.
Eline van Tijn: “Ik woon zelf al enige tijd in Edam en begrijp als ondernemer als geen ander dat tijd kostbaar is. Amsterdam in komen is zeker aan het begin en einde van de dag een hele klus. Door deze tweede locatie kunnen we Noord-Hollandse professionals van buiten Amsterdam een filevrije locatie aanbieden. Daarnaast is er met deze tweede praktijkruimte ook extra ruimte voor mediations op onze drukke locatie in Amsterdam. Wij vinden het heel belangrijk dat mensen in conflict snel geholpen worden, en werken niet met wachtlijsten.”
Tabitha van den Berg: “Ik ben ook erg blij met deze locatie. Het is fijn voor medewerkers en werkgevers om ook bij arbeidsmediations in je eigen regio terecht te kunnen. Het nieuwe kantoor is heel mooi geworden, een prachtig plekje aan de gracht. Een persoonlijke aanpak is voor ons heel belangrijk. Conflicten op de werkvloer kosten veel energie. Praten over frustraties, woede en verdriet is niet altijd eenvoudig. Een prettige, warme plek waar er naar iedereen aan tafel geluisterd wordt, is toch een stuk prettiger dan een anoniem groot vergadercomplex ergens langs de snelweg.”
Benieuwd? Kom je met ons proosten op onze tweede plek? We houden open huis op donderdag 16 april vanaf 16.30. Meld je aan via deze link!
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2020/03/Opening-MA-in-Edam.png200600Tabitha van den Berghttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngTabitha van den Berg2020-03-05 17:35:032020-03-06 11:48:43Opening tweede locatie in Edam
Veel ondernemers zien zich deze weken geconfronteerd met uitersten. Een deel zet alle zeilen bij omdat er door de Corona-uitbraak een extra beroep op producten en diensten werd gedaan. En een fors deel van de ondernemers had juist weinig tot geen omzet en moest noodgedwongen personeel naar huis sturen. In beide gevallen kunnen de spanningen op de werkvloer oplopen. De zakelijk mediators van Mediation Amsterdam bieden hulp.
In tijden van grote drukte of juist schaarste van opdrachten lopen dagelijkse misverstanden sneller uit op ernstige conflicten. Eline van Tijn: ‘Als gespecialiseerde mediators voor het MKB in Noord-Holland zien we de spanningen met lede ogen aan. We hebben geen ‘kritisch’ beroep, maar denken toch als conflict-professionals een maatschappelijke bijdrage te kunnen leveren.’
Pas na 20 mei zal duidelijk worden hoe we vele ondernemingen in ons land weer kunnen opstarten. Veel ondernemers staan voor moeilijke keuzes. Niet alle facturen kunnen (op tijd) betaald worden; een werknemer krijgt toch niet dat beloofde vaste contract. Hoe voer je die moeilijke gesprekken?
Het is voor iedere ondernemer belangrijk om conflictvaardig te zijn. Zeker nu, als door de crisis je zakelijke relaties, de sfeer onder het personeel of andere bedrijfsbelangen zwaar onder druk komen te staan. De meeste mensen willen geen escalatie en als ondernemer zit je al helemaal niet te wachten op nog meer gedoe. Hoe voorkom je dit en wat kun je beter doen als er al een stevig meningsverschil is ontstaan?
Eline van Tijn: ‘Als gratis sparringpartner voor alle soorten zakelijk gedoe zijn onze mediators beschikbaar voor Noord-Hollandse ondernemers. Dat kan op afspraak per telefoon, online of (met 1,5 meter afstand) op één van onze locaties in Edam of Amsterdam-Noord.’
Ons aanbod
Vertrouwelijk een analyse maken van een (dreigend) conflict. Samen nadenken hoe je het gedoe weer kunt oplossen. Of overleggen hoe je bij slecht nieuws eerlijk en duidelijk kunt blijven communiceren met afnemers, zakelijke partners en personeel.
Zo voorkomen we samen dat spanningen escaleren tot grotere conflict in deze ongewone tijden.
Voor ondernemers: Bel 020- 685 33 30 of mail: info@mediationamsterdam.nl om een afspraak te maken of gelijk te sparren.
Voor de media: wilt u meer weten over onze actie en onze visie op conflictvrij ondernemen ten tijden van de Corona-maatregelen, neem contact op met mr. Eline van Tijn, 06 55893656 of eline@mediationamsterdam.nl
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2020/04/Persbericht-.png312820Tabitha van den Berghttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngTabitha van den Berg2020-04-23 09:16:202020-04-23 14:24:36PERSBERICHT: Noord-Hollandse ondernemers helpen bij oplopende spanningen
In de maand juni stelden we een groep VU-master-studenten organisatiewetenschappen een vraag: hoe kunnen we familiebedrijven bijstaan in conflictsituaties? Die vraag stellen deden we trouwens niet alleen maar samen; Matthijs Bierman, zakelijk mediator en tot 1 oktober daarnaast ook directeur van de Triodosbank deed mee. Het advies dat we kregen was verrassend en onverwacht. Niet voor het eerst ondervonden we weer hoeveel energie en inspiratie wij terugkrijgen als we bereid zijn onze kennis, ervaring en netwerken te delen met jonge professionals.
Onverwacht kritisch
Eline van Tijn: “Het advies vorige week luidde kortweg: doe het niet! …èh wat? Tsja, volgens onze jonge adviseurs heeft mediation weinig kans van slagen bij conflicten in familiebedrijven. Dus kwamen ze met een ander voorstel. Als zakelijk mediator zijn wij namelijk bij uitstek geschikt om bedrijfsfamilies te begeleiden bij het opstellen van hun familiestatuut. Wat een goed idee; daar gaan wij graag mee aan de slag!”
Adviesrapport
Het adviesrapport geeft weer hoe conflict bij familiebedrijven werkt en welke rol daarbij voor Mediation Amsterdam is weggelegd. Het kwam tot stand op basis van praktijk- en literatuuronderzoek; input van het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven, diverse diepte-interviews met ondernemers en opvolgers in familiebedrijven en de ervaringen van ons kantoor.
Complexiteit en Glasl
Conflicten in familiebedrijven zijn vaak complexer zijn dan bij andere bedrijven. Conflicten blijven vaak (on)bewust lang onbesproken waardoor escalatie op enige moment onvermijdelijk wordt. Door de combinatie van deze sluimerende conflicten, de vaak lange familie-voorgeschiedenis en complexiteit van de verhoudingen en belangen, escaleren conflicten bij familiebedrijven veelal met explosieve snelheid. Om in de termen van de escalatieladder van Glasl te spreken, fase 2, (trap 4 t/m 6) wordt eigenlijk overgeslagen.
Vechten en verliezen
Op het moment dat het conflict escaleert, belandt de familie direct in de vechtfase waarin alle belangen wegvallen en het nemen van juridische stappen de enige oplossing is. Het moment van escalatie kan niet altijd voorspeld worden en kan zelfs voor de betrokken familieleden onverwachts komen. Op basis van die observaties lijkt er voor de zakelijk mediator weinig tijd en ruimte om gedurende het conflictproces ingeschakeld te worden. Dat komt overeen met onze eigen ervaring in de praktijk de afgelopen jaren. Familiebedrijven schakelen (te) laat een mediator in, vaak pas nadat er al juridische stappen zijn genomen en dan op doorverwijzing van de Rechtbank.
Geen tijd om hulp te vragen
Onze jonge onderzoekers constateerden dat het familiale ondernemers vaak niet (meer) lukt om tussendoor hulp te vragen om een conflict te de-escaleren, maar dat er wèl in een veel eerder stadium winst te halen is, namelijk bij het opstellen van een familiestatuut. Wordt dat familiestatuut (mede) met behulp van een mediator opgesteld, dan kan daarin ook conflict-management worden meegenomen. In een statuut worden regels en afspraken vastgelegd over hoe de familie met het bedrijf wil omgaan. Het draait daarbij om het zoveel mogelijk in balans brengen van familie- en bedrijfsbelangen.
Drie voordelen van het familiestatuut
In hun advies noemen de studenten de volgende voordelen van het opstellen van een familiestatuut
– Voordat een conflict ontstaat zullen familieleden al moeten nadenken over kwesties die conflictgevoelig zijn, zoals overname, zeggenschap of de verdeling van aandelen na een overlijden
– Deze gevoelige kwesties brengen (latente) irritaties veel eerder aan het licht; onder begeleiding van een gespecialiseerde mediator kan men constructieve gesprekken voeren die leiden naar een solide basis onder een toekomstbestendig bedrijf;
– Tenslotte staat in het familiestatuut een paragraaf over conflicthantering waarin concreet wordt gemaakt hoe men een eventueel conflict wil oplossen en welke partijen hiervoor worden ingeschakeld.
Door als familiebedrijf een familiestatuut op te stellen kan men tijdig reflecteren op conflicthantering. Het is een uitstekende manier om het gesprek tussen familieleden op gang te krijgen, belangen en opvattingen op tafel te krijgen en goede afspraken te maken
Ons kantoor krijgt dus het advies om eerder bewustwording te creëren over de aanpak van conflicten bij familiebedrijven. Er is bij het voorkomen van conflicten in familiebedrijven een preventieve rol weggelegd voor Mediation Amsterdam. En dat advies nemen wij graag dankbaar over!
Hieronder het pakkende adviesfilmpje dat we ontvingen naast een gedegen adviesrapport.
Dit artikel is gebaseerd op het mooie advies van VU-master-studenten: Maaike de Lange, Anna Klas, Shanna Ros, Rosemarie Steenbeek, Cyrma Tawjoeram; onze grote dank voor hun geweldige snelle service.
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2020/07/familiebedrijf-scaled.jpg19202560Eline van Tijnhttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngEline van Tijn2020-07-01 21:33:182020-07-03 08:46:48HET (ON)ZICHTBARE CONFLICT IN FAMILIEBEDRIJVEN
Wat hadden we een hoop leuke plannen bij onze jubileum brainstorm op 29 december 2019 in ons nog te openen kantoor aan de Voorhaven in Edam. Niet alle plannen bleken mogelijk in de eerste helft van 2020. We weten allemaal wel waarom. Maar na een warme zomer pakken we de draad weer op!
Vanaf september zijn we weer vol in beeld. Een kleine greep uit onze activiteiten in september en oktober onder het mom, wie wat te vieren heeft trakteert én kennis moet je delen:
– Op 24 september geven we aan de coördinatoren van diverse vrijwilligersprojecten een gratis masterclass conflictvaardig managen. Dit doen we in samenwerking met VCA, de Vrijwilligersacademie Amsterdam, een mooie organisatie voor vrijwilligers uit de stad, voor de stad.
– We gaan géén evenement organiseren in onze vestiging in Edam de komende maanden. De noodzaak om fysiek afstand te houden blijft nog wel even in ons land. Maar via onze socials gaan we graag de relatie aan, én er komt een speciale ambachtelijke verrassing aan voor ondernemers rondom onze nieuwe vestiging. Benieuwd? Volg ons op Instagram of Twitter.
– er komt een speciale publicatie aan, die we on- en offline gaan verspreiden. Wij zijn achter de schermen hard aan het schrijven en interviewen en denken dat het een hele mooie verzameling wordt. Meer weten, volg ons op LinkedIn waar we de verschillende bijdrage ook digitaal zullen delen.
– Niet speciaal voor het jubileum, maar we hebben weer ‘Ja’ gezegd op het begeleiden van een jonge, ambitieuze masterstudente met interesse in het mediationvak. Ze zal zich binnenkort voorstellen!
– Afgelopen juni leverden een vijftal studenten van de Vrije Universiteit een heel mooi advies op over conflict in het familiebedrijf. We zijn samen met hen bezig om dit advies verder om te zetten in een artikel voor een vakblad.
– Natuurlijk doen we ook dit jaar weer mee met de landelijke Week van de Mediation in oktober Later meer, maar alvast een tipje van de sluier: we gaan weer aan de slag met het thema conflict en verzuim.
– Ondertussen wordt er ook gewoon gewerkt! Na een rustig voorjaar lopen de mediation- en coachingstrajecten deze zomer lekker door. Speciaal voor werkende professionals en ondernemers hebben we ook de optie om in een intensieve sparsessie conflictmanagement mee te denken over conflictstijlen, een goede communicatie strategie bij reorganiseren of een andere vraagstukken die te maken hebben met samenwerken en communiceren. Dat kan ook lekker buiten, dan ben je letterlijk en figuurlijk in beweging!
Meer weten over onze diensten en plannen, bel of mail gerust! Tot ziens!
https://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2020/08/Kennis-om-te-delen.png312820Tabitha van den Berghttps://mediationamsterdam.nl/wp-content/uploads/2016/04/MAM_headerlogo-1.pngTabitha van den Berg2020-08-17 17:50:022020-08-18 11:18:55Kennis moet je delen – jubileum