Wij doen mee: Week van de Werkstress mediation-hotline

Zorgt een conflict op werk voor stress? Bel tijdens de Week van de Werkstress met de hotline: 0800-MEDIATION

Dat is de nieuwste actie van de NMv-ambassadeurs i.s.m. collega’s van de specialistische mediation-beroepsverenigingen VAN en MfN-Groep Arbeidsmediators. In de Week van de Werkstress, van 12 t/m 16 november 2018, dragen onze mediators Eline van Tijn en Tabitha van den Berg graag belangeloos bij aan deze actie.

Een conflict is besmettelijk
Een slechte verhouding met je baas, ruzie met een collega of een vervelende klant: conflicten op en rond de werkvloer kunnen voor veel stress zorgen. Want laten we eerlijk zijn, lang niet iedereen is er even goed in om bij een ontluikend conflict meteen zelf in actie te komen. Integendeel, vaak hopen we dat het vanzelf wel goed komt. En die hoop blijkt vaak ijdel. Conflicten blijven sluimeren of, erger nog, ontsporen volledig. Met alle gevolgen van dien: van psychisch verzuim tot verstoorde werkverhoudingen die niet meer te lijmen zijn. Dit is niet alleen erg stressvol voor de direct betrokkenen, maar ook voor de rest van het team.

Mediation-hotline
Tijdens de Week van de Werkstress willen de arbeidsmediators van de Nederlandse Mediatorsvereniging (NMv) dit patroon doorbreken. Dit doen ze met de hotline 0800-MEDIATION, waar mensen gedurende de week elke werkdag terecht kunnen met vragen over een zakelijk conflict of verstoorde arbeidsverhoudingen. Dus of je nu een HR-professional, leidinggevende, bedrijfsarts of medewerker bent: via de mediationhotline kan je op een laagdrempelige manier kijken of mediation in jouw specifieke geval van toegevoegde waarde kan zijn. Ook algemene vragen over mediation zijn uiteraard welkom.

Van 12 t/m 16 november is het belteam met arbeidsmediators elke werkdag van 9 tot 18 uur te bereiken via 0800-6334284.

Geen behoefte aan telefonisch contact maar wel benieuwd of mediation bij conflict en mogelijk verzuim op het werk zinvol is? Kijk ook onze vlogs

verzuim en conflict

Het spanningsveld rondom (psychisch) verzuim, werk regelgeving en conflict

Kennis delen, ervaringen verzamelingen en samen sparren; dat we doen we graag met collega-professionals uit aanverwante sectoren rondom vraagstukken rondom conflict, verzuim en het arbeidsrecht. We delen graag een verslag van wederom een boeiende online sessie afgelopen maart.

Drie ervaringsdeskundigen namen ons deze keer mee in hun persoonlijke re-integratie- en/of verzuimverhaal. Zij vertelden openhartig wat hen op de werkvloer is overkomen en welke impact dat heeft gehad. Daarna wisselden we in kleinere groepen hierover van gedachten. Over pittige stellingen rondom rechten en plichten in het voorkomen of managen van verzuim.

Als gespecialiseerde arbeidsmediators is het soms verrassend en altijd boeiend om te horen hoe andere ketenpartners rondom verzuim en conflict kijken naar situaties op de werkvloer. Het perspectief van een zieke werknemer, de bedrijfsarts, HR-manager, verzuimcoach of arbeidsrechtadvocaat op rechten, plichten en de plek van emoties/beleving kan heel verschillend zijn.

Ons vak gaat over luisteren. Contact maken en elke keer weer opnieuw zoeken waar ruimte zit om uit een vastgelopen situatie te komen. De verhalen van de ervaringsdeskundigen waren een waardevolle aanvulling op onze kennis en ervaring rondom moeizame re-integratie-processen. Het lijkt erop dat  het gesprek tussen werkgever en werknemer over behoeften en verwachtingen eerder en beter gevoerd zou kunnen worden.

Onze stagiaire Lindsay Kom (masterstudent Conflicthantering, rechtspraak en mediation aan de Vrije Universiteit) was ook aanwezig: “Als jonge professional kreeg ik meerdere ‘eyeopeners’ uit de gesprekken in deze kennisbijeenkomst; heel bijzonder om te mogen delen in de schat aan ervaring van de deelnemers!”

Wil je graag meer lezen over deze sessie of tips van onze ervaringsdeskundigen?

– Lees het verslag van onze interdisciplinaire kennissessie op 9 maart 2021

Lees ook de tips van twee van onze ervaringsdeskundigen:

over het tempo van re-integratie bij hersenletsel en

10 tips voor leidinggevenden en andere collega’s over (samen)werken met een medewerker met autisme

Wil je meer weten over het inzetten van mediation in een vastgelopen conflict rondom werk en verzuim, neem dan gerust eens vrijblijvend contact met één van ons op.

covid en samenwerken

Het nieuwe normaal een blijvende verandering?

Nieuwe vormen van samenwerken en conflict in tijden van pandemie

Op 9 december organiseren wij opnieuw een interdisciplinaire kennissessie rondom psychisch verzuim, spanningen en conflict op de werkvloer. Na de sessie van 9 maart, met ervaringsdeskundigen met autisme, chronische depressie en niet aangeboren hersenletsel, en die van 16 september over de dynamiek in familiebedrijven, willen we dit maal in gesprek over de impact het ‘nieuwe normaal’ op de werkvloer.

COVID in de praktijk

In onze mediations de afgelopen maanden merken we dat er nieuwe misverstanden en strubbelingen kunnen ontstaan. Als gevolg van restklachten na corona, maar ook bijvoorbeeld omdat het thuiswerken voor de één een zegen is, en een ander niet kan wachten totdat de kantoortuin weer lekker vol zit.

Managers worstelen met ‘in verbinding blijven’, signalen rondom dreigend verzuim lijken minder goed opgepikt te worden en hoe houd je vergaderingen een beetje leuk via beeldbellen? Ook lijken ‘moeilijke’ gesprekken, over functioneren, houding en gedrag via Teams of Zoom (nog) minder goed uit te pakken dan live.

Kortom; wij zien genoeg gespreksstof om met elkaar van gedachten te wisselen, te sparren over lastige kwesties en best practices te delen. We hebben zin om – juist nu – dit rare jaar in gezamenlijkheid af te sluiten.

Praat je mee? Er is plek voor max 20 professionals. Meld je aan voor deze (online) bijeenkomst op donderdag 9 december, 10.00-12.00 (via Zoom). Heb je een bijzonder vraagstuk wat je wilt inbrengen, laat het ons dan vooraf ook even weten, dan zorgen we dat er ruimte voor is!

Wij horen heel graag!

kennisontbijt complex verzuim

Complex en langdurig verzuim – kennisbijeenkomst

Op 19 april kwamen wij vanuit Mediation Amsterdam samen met een veertigtal experts uit verschillende disciplines, met één gezamenlijke interesse: van elkaar leren hoe wij op een betere manier kunnen omgaan met complex, langdurig verzuim.

Als mediator, HR-professional, verzuimcoach, bedrijfsarts, advocaat of leidinggevende heb je ieder een andere rol. Vaak zijn we wel allemaal vanuit een andere hoek betrokken bij een complexe casus.

Stellingen en advies

Wat heeft een medewerker die langdurig uitvalt of kampt met restklachten nodig van een leidinggevende? Kim Hulscher, vanuit haar eigen kankerdiagnose en herstel nu werkzaam als ervaringsdeskundige binnen het Leger des Heils en stichting Olijf nam ons mee in de wereld van ziek zijn. En de complexiteit van terugkeren of uiteindelijk afscheid nemen op de werkvloer.

Kerstin Hopman, advocaat sociale zekeringsrecht en zielscoach deelde haar visie op langdurig verzuim én tips hoe wel en niet om te gaan met een WIA-aanvraag als werkgever en werknemer. Een traject bij het UWV dat je bij voorkeur gezamenlijk loopt.

Astrid Scheper, zelfstandig HR adviseur binnen het MKB ziet veel mogelijkheden om leidinggevende beter te begeleiden en coachen in de omgang met zieke werknemers. Daar is nog veel winst te halen.

Mark Spaargaren, nu mediator bij ons kantoor maar in het verleden manager/leidinggevende van grote teams in de zorg, pleitte vooral voor het actief en preventief investeren in de goede werkrelatie met iedere medewerker. Want: “Omdat als het ingewikkeld wordt, de werkrelatie toch vaak niet zo goed blijkt te zijn als gedacht en als nodig is. En omdat er (over en weer vaak) allerlei aannames worden gedaan vanuit beide kanten die niet of onvoldoende bij de ander worden getoetst waardoor
miscommunicatie en teleurstelling kan ontstaan.”

Kennis delen

Naast het luisteren naar een aantal deskundige sprekers, is er ook in kleinere groepen doorgepraat over de thema’s van de ochtend. Een mooie, rijke uitwisseling, die we ook komend jaar willen voortzetten.

Het meer uitgebreide verslag van deze kennissessie, inclusief tips voor leidinggevenden/werkgevers én werknemers kun je hier downloaden: Verslag kennissessie complex verzuim 19 april 2022.