grensoverschrijdend gedrag - kenniswebinar

Wie bepaalt de grens? Mediation en grensoverschrijdend gedrag

Deze maand organiseerden wij een bijeenkomst over grensoverschrijdend gedrag. Een boeiende bijeenkomst met meer dan vijftig deelnemers uit allerlei verschillende professionele disciplines.

We hadden boeiende presentaties van forensisch psychiater en seksuoloog Bas Frelier, Janke Dekker, theatermaker en voorzitter van stichting Mores Online: het meldpunt voor ongewenste omgangsvormen in de podiumkunsten-televisie-en filmsector en Barend van Luyn, advocaat en partner bij advocatenkantoor Loyal. Daarna gingen we in 7 kleinere groepen uiteen om verder door te praten over casuïstiek en de verschillende rollen en verantwoordelijkheden die we hebben in kwesties waarin een melding is gedaan van grensoverschrijdend gedrag in een professionele setting. Lees en/of download het volledige verslag van deze bijeenkomst inclusief lees- en luistertips voor wie zich verder in deze materie wil verdiepen.

Daarnaast lanceerden we ook onze podcastserie De Casus. In aflevering drie van deze serie gaat journalist Wilson Boldewijn met onze mediator Eline van Tijn in gesprek over een hoog opgelopen conflict in een groot advocatenkantoor waarin een melding is gedaan over grensoverschrijdend gedrag door een leidinggevende. Heeft mediation zin in dit soort zaken, en hoe liep het af?

Luister hier aflevering 3 | de Casus “Wie bepaalt de grens?’ over grensoverschrijdend gedrag.

Psychologie aan de mediationtafel 4

Psychologie aan de mediationtafel

Psycholoog-mediator Mark Spaargaren duikt in deze serie in de wereld van de psychologie aan de mediationtafel. Hij maakt kennis met een tafelgast die altijd aanwezig is. Soms zichtbaar, meestal onzichtbaar. Deze keer: Positieve Psychologie.

Positieve Psychologie

Positieve psychologie is niet, zoals je zou kunnen denken, het tegenovergestelde van negatieve psychologie! Het is daarentegen een stroming binnen de psychologie die een ander geluid laat horen dan de meer traditionele psychologie. Waar de laatste focust op de behandeling van problemen, klachten, symptomen, stoornissen en beperkingen, richt de positieve psychologie zich op datgene dat het leven waardevol maakt. Wat zorgt voor een groter gevoel van welzijn en geluk, van voldoening en het vermogen een betekenisvol leven op te bouwen?

Uit onderzoek blijkt dat er drie belangrijke psychologische basisbehoeften zijn die een gevoel van welbevinden bevorderen: Verbondenheid, autonomie en competentie. Verbondenheid staat voor het ervaren van een goede band met anderen. Autonomie voor een gevoel van vrijheid en de mogelijkheid keuzes te maken. Competentie verwijst naar het gevoel dat je een taak succesvol kunt uitvoeren.

Martin Seligman, een belangrijk figuur in de positieve psychologie, benoemde 5 pijlers van welbevinden met aardig wat overlap met de bovengenoemde behoeften: positieve emoties, betrokkenheid, relaties, zingeving en voldoening/succeservaringen.

Welbevinden en geluk worden dus voor een groot deel beïnvloedt door het hebben van goede relaties, voldoende keuzevrijheid en een gezond zelfvertrouwen.

Hoe uit zich dat bij conflicten?

Voor de meeste mensen geldt dat een conflictsituatie het tegenovergesteld betekent van welbevinden en geluk. Zeker bij langslepende conflicten waar een gevoel van controleverlies speelt en waar geen oplossing voorhanden lijkt te zijn. Relaties staan onder druk, het gevoel regie of keuzevrijheid te hebben is ver te zoeken en het vertrouwen in de eigen mogelijkheden tot een goede oplossing te komen ontbreekt.

In conflicten voeren negatieve emoties zoals boosheid, angst, jaloezie of frustratie de boventoon. Mensen voelen zich diep ongelukkig en leggen de verantwoordelijkheid, zoals besproken in een eerdere blog, bij de ander. Wanneer alle pogingen om tot een oplossing te komen mislukken, kan een gevoel van hulpeloosheid ontstaan. Het gevoel geen controle te hebben over je omgeving en als niets wat je doet verandering lijkt te brengen in je situatie, leidt dit uiteindelijk tot passiviteit en opgeven. Het oplossend vermogen is hierdoor beperkt alsook het vertrouwen in jezelf en de ander.

Tips

We kunnen een aantal zaken uit de positieve psychologie leren die tegenwicht kunnen bieden aan de vaak heftige negatieve emoties, het gevoel van controleverlies, de passiviteit en het gebrek aan zelfvertrouwen, die we zo vaak zien in conflictsituaties.

Vergroot de autonomie: maak het voor mensen mogelijk om keuzes te maken. Deelname aan mediation is altijd op basis van vrijwilligheid en dit heeft mensen de mogelijkheid deel te namen of hier van af te zien. Dit vergroot de ervaren autonomie. Zorg voor overeenstemming tussen de partijen bij alle stappen in het mediationproces om het gevoel van eigen regie te stimuleren.

Stimuleer positieve emoties. Geef niet alleen ruimte aan de negatieve emoties, maar juist ook de positieve. De goede herinneringen aan de relatie voor het conflict die positieve gevoelens oproepen, maar ook het gevoel van opluchting als moeilijke thema’s zijn besproken. Zo kan het ook waardevol zijn als partijen elkaar complimenteren voor wat ze in elkaar waarderen. Dit geeft bij de gever en de ontvanger een positief gevoel.

Vier (kleine) successen. Iedere poging regie te nemen, positieve emoties of empathie te tonen, toenadering zoekt of oplossingen aandraagt voor relatieherstel kunnen gevierd worden. Geef er aandacht aan door te benoemen wat je ziet en geef complimenten waar mogelijk.

In mediation wordt gekeken wat er nodig is in de relatie om het weer over de inhoud te kunnen hebben. Van standpunten, naar onderliggende belangen en behoeften. Om uiteindelijk mogelijke oplossingen te bedenken die tegemoet komen aan deze (gezamenlijke) belangen. Vaak genoeg zien we in onze praktijk dat de winst van mediation niet zo zeer zit in het eens worden over de inhoud, of het elkaar succesvol kunnen overtuigen van de standpunten. Maar juist in het hervinden van verbondenheid, in kleine stapjes richting herstel van de relatie en communicatie.

Voor meer informatie, advies of een afspraak – neem gerust contact op!!

de conflictvaardige stad - luisteren

Is luisteren het nieuwe verbinden?

Verbinden. Het is een beetje een ‘deug-woord’ geworden. De dagelijkse realiteit lijkt momenteel zo anders. In het licht van zoveel gelijktijdige crises (COVID, oorlog, klimaatverandering, stikstof, inflatie) lijkt ons land te polariseren, en de toon van allerhande reacties – op sociale media en daar buiten – wordt steeds harder.

Wij versus zij. De ander zit fout, en wij hebben de waarheid in pacht. Het is zeker geen onbekende reactie op moeilijke omstandigheden.

De conflictvaardige stad, een droom?

Als mediators met een goedlopende praktijk én een gevoel van urgentie was voor ons de vraag: “Hoe blijven we als maatschappij ook onder moeilijke omstandigheden met elkaar in gesprek?” Daarom organiseerden we vlak voor de zomer een bijzondere bijeenkomst. We waren opnieuw te gast in de Grote Kerk in Monnickendam. We luisterden naar onze gastsprekers: Marian ter Weele, burgermeester Gemeente Waterland, Munish Ramlal, Ombudsman metropool Amsterdam en Bente London, directeur BeterBuren, één van de grootste bemiddelingsorganisaties in Nederland. En gingen ook met elkaar op onderzoek uit. Hoe ziet een conflictvaardige stad er uit? Hoe moedig je mensen uit om zelf verantwoordelijkheid te nemen, in hun buurt, in het maatschappelijke debat of in gewoonweg luisteren naar die ‘ander’, die in een andere bubbel of wereld lijkt te bewegen dan jij, al wonen jullie in dezelfde stad. En hoe zorg je dat iemand die – al dan niet tijdelijk – door een kwetsbare periode heen gaat, ook gehoord wordt?

Output

Het allesomvattende antwoord op die vele vragen hebben we – uiteraard – niet in één middag gevonden. Maar de bijeenkomst smaakte wel naar meer.

Want hoe mooi is het, om te voelen dat je medestanders hebt. Dat er meer mensen zijn zoals jij die wél ongemakkelijke gesprekken aan willen gaan over moeilijke, en soms polariserende onderwerpen. En wat is het fijn om eens stil te zijn en je te realiseren dat je met echt luisteren de ander het kado van oprechte aandacht geeft. En dat is misschien wel de sleutel naar succes. Of tenminste naar hoop. Dat het niet gaat om winnaars en verliezers. Hoop dat we ondanks alles, in de wetenschap dat we allemaal mens zijn, ook samen tot oplossingen kunnen komen door elkaar te zien en vooral…. naar elkaar te luisteren.

Terugkijken / inspiratie

Sfeer reportage (2 min)

Munish Ramlal over een luisterende overheid en burgers in de knel

Bente London over burgers, hun ruzies, hun buurt en buurtbemiddeling

Meer weten over de inzet van mediation in maatschappelijke processen, verder praten over de conflictvaardige stad en de bijbehorende thema’s of een lees- of luistertip? Neem gerust contact met ons op!